Zig Websoftware, tot ik hun website open klikte had ik geen idee wat ik me bij het bedrijf moest voorstellen. Twee enthousiaste knullen op een zolderkamertje? De website vertelde me echter een heel ander verhaal: zeventig man en groeiende! En dus ging ik lichtelijk in verwarring op bezoek bij Gerbert Kooij voor dit interview…

Naamsbekendheid
Het hoofdkantoor van dit omvangrijke internetbedrijf is gevestigd in een van de weinige kantoorflats die ons dorp rijk is. Met een hele goede werparm, zou je misschien kunnen stellen dat het op steenworp afstand van De Wolfskamer ligt – al zet je met de worp dan wel meteen een Olympisch record.

Zig - built to innovate.

“Nee, naamsbekendheid is niet de reden waarom wij de sponsoring met Huizen zijn aangegaan,” lacht Gerbert Kooij. “Wij hebben een heel specifiek stuk software voor woningcorporaties ontwikkeld en zijn daarmee vooral landelijk actief. Naamsbekendheid is voor ons product eigenlijk niet aan de orde, omdat we een zeer specifieke doelgroep bedienen. In Huizen hebben we niet eens meer een woningcorporatie. Het is verder wel zo, dat met het aantrekken van personeel lokale naamsbekendheid een rol kan spelen. Zo hebben wij een aantal zeer gewaardeerde medewerkers via de bordsponsoring bij Huizen weten binnen te halen. We zitten momenteel al op vijfentachtig man personeel overigens: we hebben laatst een voor ons zeer interessant bedrijf overgenomen dat op een zeer intelligente wijze omgaat met chats op de websites.
De sponsoring doen we uit betrokkenheid met de club. Mijn zoon voetbalt nog bij Huizen in de Jongens Onder 15 en ik heb zelf ook een bescheiden carrière bij de club achter de rug. Verder hebben we via de familie Van As ook familiebanden met sv Huizen.”

Groeiende
“Nee, ik ben niet in mijn eentje begonnen. De ondernemers Arjan Ockhuijzen en Rob Geerlings zagen in 1999 kansen in de opkomst van het internet. De ‘bubble’ was nog niet uiteengespat en de kansen leken voor het oprapen te liggen met dit relatief nieuwe fenomeen. Ze namen toen een bedrijfje over waar ik samen met nog wat mensen werd bijgehaald. Ik noem Olaf van Dijk en Christine Sigmund als werkers van het eerste uur. Onze websiteafdeling bestond aanvankelijk uit zes man, maar twee daarvan zijn inmiddels vertrokken. Olaf en ik vormen inmiddels de directie nadat we langzaam naar die directiefuncties doorgroeiden. Rob en Arjan zijn nog steeds aandeelhouders, maar zijn niet meer dagelijks actief in de directie.
Vervolgens is de groei vrij geleidelijk doorgegaan. We zaten natuurlijk in een opkomende markt en daardoor verliep de groei vrij soepeltjes. Pas met het uiteenspatten van de ‘internet-bubble’ – World Online en Nina Brink – toen stortte die markt wel behoorlijk in. Dat was een keerpunt, een moment waarop we ons bezonnen welke kant we nu op moesten met het bedrijf. We hadden toen het geluk dat we één woningcorporatie hadden die de huurwoningen via het web wilde gaan aanbieden. Na wat oriënterende gesprekken hebben we een portaal voor ze gebouwd waarin mensen op een woning konden inschrijven. Dat project werd met veel enthousiasme ontvangen en er waren op dat moment achthonderd woningcorporaties, dus we zagen daar een interessante markt in waarop we ons hebben toegelegd. Ik ben gaan bellen en elk jaar kwamen er wel zeven of acht corporaties bij. Zo vertoonden we een constante groei die – behoudens een dipje in de crisis van 2013 – tot aan vandaag doorzet.
We hebben nu in totaal drie vestigingen: de hoofdvestiging hier in Huizen, Amersfoort en sinds kort ook een in Amsterdam. Dat is voornamelijk omdat Huizen met het OV wat lastig te bereiken is voor stagiaires. We zijn constant op zoek naar jonge ontwikkelaars. Er lopen hier elk jaar wel zeventien of achttien stagiaires rond waarvan er ook jaarlijks wel een stuk of drie blijven hangen. We proberen nieuwe ontwikkelaars ook intern op te leiden en hebben daar zelfs een van onze beste mensen voor vrijgemaakt. We huldigen daarbij het Ajax-principe om eigen jeugd een kans te geven. Daarom doen wij ook mee aan dat project Codecool waarin we kinderen op de basisschool kennis laten maken met het programmeren. Nee, haha, da’s niet om ze alvast te binden, maar meer om ze te laten zien dat werken in de technologie ook heel leuk en inspirerend kan zijn. Het is ook gewoon een uiting van de sociale betrokkenheid van Zig. Ook weer een parallel met sv Huizen die inzet op eigen jeugd. Dat lijkt me toch goedkoper dan het aantrekken van krachten van buitenaf en met eigen jeugd heb je denk ik toch ook meer commitment en herkenbaarheid. Het blijven helaas toch veelal de jongetjes die zich aangetrokken voelen tot techniek – al hebben we laatst wel twee prima dames aan weten te trekken.
We hebben geen stip op de horizon qua groei, wel qua producten. Groei is geen doel an sich voor ons. We hebben alleen een visie op waar we heen willen met onze producten, welke nieuwe ontwikkelingen we door willen gaan voeren. Misschien komen er dan nog wel veertig bij, maar misschien stopt het ook bij tien…”

Zig als Organisatie
“We hebben één softwareplatform waar we hier met zijn allen aan werken, Software-as-a-Service – SaaS, waar onze relaties zich op aan hebben gesloten. Ze betalen ons daarvoor per opgenomen woning, zodat de grotere corporaties uiteindelijk meer betalen dan de kleintjes. Als je bedenkt hoeveel huurwoningen Nederland telt, dan is duidelijk dat we daarmee de organisatie draaiende kunnen houden. De coronacrisis heeft de woningmarkt eigenlijk nagenoeg onberoerd gelaten. Ik heb daar dan ook niet of nauwelijks wakker van gelegen. Daarbij waren we al gewend om gedecentraliseerd te werken. Op het moment van de uitbraak was dat wel even het enige schrikmomentje. De lopende contracten en projecten liepen uiteraard gewoon door. Het bezoeken van klanten deden we al vaak via video-conferencing, dus dat liep eigenlijk probleemloos door. Ook de nieuw opdrachten leken gewoon door te gaan, waarmee we de orderportefeuille voor het eerste half jaar gevuld hielden. We zijn op het moment wel bezig onze vleugels uit te slaan naar de real-estate-branche – de wat duurdere huurwoningen.”

Eén grote familie?
“Dat we graag een hechte band met en onder de medewerkers propageren heeft zijn oorsprong in het feit dat softwareontwikkelaars lastig te vinden zijn. Als er hier één ontwikkelaar weggaat, dan heb ik dus twee nieuwe nodig: één valt er altijd toch wat tegen en bij die ander duurt het zeker een jaar voor hij het niveau van de vertrokken ontwikkelaar aantikt. De werksfeer is dan ook essentieel voor ons. Het is belangrijk om ook goed naar de ‘mens’ achter de werknemer te kijken: hoe laten we mensen het maximale uit hun ambities en vaardigheden halen. Daartoe houden wij met gerichte en frequente gesprekken de vinger strak aan de pols: men moet hier met een glimlach op de lippen binnen stappen als de werkdag begint! Er groeien hier continue mensen door qua functie. We proberen vacatures altijd in eerste instantie intern op te vullen. We doen ook veel aan teambuilding met reisjes en survivalachtige personeelsuitjes.
Het wordt wel lastiger die onderlinge band in stand te houden naarmate we verder groeien. Zeker nu we meerdere vestigingen hebben. We proberen dat te ondervangen door in de nieuwe vestigingen vooral ook bestaande teams neer te zetten.”

s.v. Huizen
“Huizen heeft dus wat medewerkers aan Zig toegevoegd. Wij hebben naast de borden die we hebben hangen ook de WiFi op het complex geregeld. Dat leek ons als technologiebedrijf een passende bijdrage aan de club. Verder willen we nog wel wat meer voor de breedtesport gaan betekenen. Daar hechten we heel erg veel belang aan. Ik vind teamsporten ontzettend belangrijk voor de persoonlijkheidsontwikkeling – zeker voor de jeugd. Leren samenwerken, leren accepteren dat anderen beter of juist minder zijn dan jij. Ik kan niet genoeg onderstrepen hoe belangrijk het is voor kinderen om aan een teamsport te gaan doen. Ik zie daar wellicht zelfs de belangrijkste taak voor Huizen weggelegd. Als je zoveel kinderen aan het sporten krijgt, dan komt dat uiteindelijk ook je eerste elftal ten goede.
Wat Huizen zeker goed doet, is dat ze je als sponsor betrokken houden bij de club. We krijgen voor iedere thuiswedstrijd een uitnodiging. Ook de internationale toernooien die ze organiseren vind ik erg goed. Daardoor krijg je als club een internationale uitstraling en dat straalt ook af op de sponsors: je sponsort niet een of ander dorpsclubje, maar je bent als bedrijf verbonden met een club met internationale uitstraling. Wij hebben op termijn wellicht ook ambities om onze vleugels over de grenzen uit te slaan, dan is dit uiteraard een leuke vorm van exposure. Ook de fraaie accommodatie levert daartoe een bijdrage. Er is vanzelfsprekend altijd nog wel ruimte voor verbetering, maar veel hangt daarbij natuurlijk ook af van hoe betrokken de sponsor in kwestie wil zijn. Sponsors zijn ondernemers, creatief en vaak out-of-the-box denkend. Schakel ze in om mee te denken als je als club uitdagingen of vraagstukken hebt. En dan gaat het niet zozeer om ‘bedelavondjes’, maar echt denk-tank-werk, want ik kan me voorstellen dat de slager of de bakker in de buurt wel een keer klaar is met die sponsorverzoeken om honderd of tweehonderd euro…”

Olaf van Dijk en Gerbert Kooij