Ineens hing daar een nieuw doek op de ballenvanger: Posonas – Een kind kan de kas doen. Een intrigerende slogan die me triggerde eens op bezoek te gaan bij deze nieuwe sponsor…

Kassa-software

Geen afspraak op ‘kantoor’, maar gewoon bij de familie Wildeboer thuis. Niet alleen is Jorgo Wildeboer een van de drijvende krachten achter Posonas, echtgenote Suzanne vormt daarnaast een stralend middelpunt in onze kantine waar ze de hongerige toeschouwer van heerlijkheden uit onze keuken voorziet.

Geen kantoor?” is dan ook meteen een van mijn eerste vragen.
“Nou, wel hebben wel een kantoorruimte, maar tijdens de Coronaperiode bleek thuiswerken eigenlijk wel zo prettig. Ik ga één keer in de week naar ons kantoor in Naarden. Klanten ontvangen we in principe niet; we gaan eigenlijk altijd naar de klant toe.” Verklaart Jorgo als ik met een prima kopje koffie aan de eettafel aangeschoven ben.
Waarin onderscheidt jullie product zich van andere producten? Hoe maken jullie je slogan waar?
“Wij zijn vooral techneuten en hebben heel veel ervaring in het veld. Ik heb zelf bijvoorbeeld dik vijftien jaar bij bedrijven op de werkvloer kassa’s geïnstalleerd. We proberen de kassa’s volledig af te stemmen op de behoeften van de gebruiker. We schrijven de kassa-software zelf, maar leveren op zich niet de fysieke kassa’s. We leggen in de software de nadruk op het gebruiksgemak, óók voor diegenen die niet zo bekend zijn met kassa’s. Bij een vorige werkgever hebben we toen die leus bedacht. Dat bedrijf deed er verder niets mee en dus hebben wij die overgenomen.”

Nieuwe technieken, gebruiksgemak en snelheid

“Nieuwe technieken, gebruiksgemak en snelheid zijn de drie pijlers waar de Posonas-software op steunt. Oudere kassasystemen vergen toch het nodige aan expertise om ze te kunnen configureren en onderhouden. Dat maakt ze voor de gebruiker minder flexibel en beheersbaar. Zonder handleiding komt men er niet uit. Wij zorgen ervoor dat je eigenlijk geen handleiding meer nodig hebt.
Verder doen we automatisering in brede zin. Alles dat je drie vier keer achter elkaar doet, dat automatiseren we. We koppelen met ToDo-apps, websites, voorraadbeheer, facturatie, etcetera, etcetera. Alles waarbij uiteindelijk de kassa het centrale punt vormt.
Momenteel doen we in Duitsland ook veel kassasystemen bij een keten van grote sauna’s.”

Posonas

Waar staat de naam Posonas voor? Is het een samentrekking van diverse namen?
“Nee, wij leveren onze software internationaal. Daarom wilden we per se een ‘.COM’-naam. Maar zo ongeveer alles bleek al bezet. Een kassa heet ook wel een Point Of Sales. Een Duitse collega sprak gekscherend een keer van ‘Posonas’ en die naam bleek nog vrij, dus die hebben we ook maar meteen vastgelegd.
We zijn in 2014 op een zolderkamertje begonnen begonnen met het schrijven van de software, samen met mijn collega Chris. We groeiden toen uit naar vier, eigenlijk vijf man. Recentelijk hebben we een deel van het bedrijf verkocht, waarna drie van die vijf man personeel mee zijn gegaan naar de nieuwe tak waar nu heel veel werk zit. We zijn nu bezig met een samenwerking met een andere partij waar we strak intensief mee samen zullen gaan werken. In Duitsland werken op het moment een kleine vijftien man aan het product. Hier in Nederland doet Suzanne daarbij voor mij het agendabeheer en verdere ondersteunende administratieve zaken.
We hebben onze website even snel laten ontwerpen en we zouden er eigenlijk meer mee moeten gaan doen. Maar ja: ‘de deur bij de timmerman piept nog vaak het meest’ en eigenlijk vinden we het wel prima zo, want we zitten goed in het werk op het moment.
Als bedrijf varen we een beetje mee met de wind van de innovatie. We hebben geen directe lijn naar de toekomst uitgestippeld. We richten voor nu onze pijlen vooral op de pretparken en sauna’s in Nederland en Duitsland. We koppelen daar van die kiosken zodat men daar net als bij de McDonalds zelf bestellingen kan doen. Verder zijn we momenteel druk met de koppeling met weeginstrumenten, weegschalen en zo. Markten, vis, slagers… Ik heb geen idee wat we daar voor de komende vijf jaar van moeten verwachten, we laten dat maar gewoon op ons af komen.”

Koppeling

“We zijn inderdaad sterk afhankelijk van internet. We doen momenteel ook veel met marktkooplieden, daar heb je ook wel een uitdaging qua internet. Maar ja, je ziet dat momenteel tachtig tot negentig procent van de aankopen op de markt toch met PIN gedaan worden. Dus daar zijn gewoon oplossingen voor. Wij hebben wel een off-line module in de software zitten dat voor een back-up zorgt mocht het internet tijdelijk niet beschikbaar zijn. Maar we merken dat die voorziening eigenlijk nauwelijks nog actief gebruikt wordt.
We communiceren niet rechtstreeks met de banken, daar zit nog een laag tussen: de Payment Service Provider. Om daar mee te mogen samenwerken moet je best wel veel apparaten in de markt hebben gezet. Wij hebben dat partnerschap bereikt.
We hebben ook koppelingen met alle gangbare boekhoud– en voorraadpakketten, maar bijvoorbeeld ook met slagbomen en tourniquets, van die draaipoortjes, en hoteldeuren. Ik denk dat wel met honderden verschillende apparaten kunnen koppelen. In de cloud kan je alles met alles laten communiceren als je de juiste ingang weet. Zo’n ingang noem je een API, een soort koppelvlak waar je met je software door kunt communiceren.
Als een klant bepaalde data-analyses uit ons systeem wil hebben, dan bouwen we dat op verzoek.”

s.v.Huizen

“Wij komen van origine beiden uit de Bijvanck. Ons eerste huis samen was echter hier in Huizen op de Merino. Ik heb zelf helemaal niets met voetbal, maar Suzanne heeft juist weer heel veel met voetbal. Dat vindt zijn oorsprong in onze zoon Floris die bij s.v.Huizen voetbalt. Zijn wedstrijden kijk ik wel zoveel als ik maar kan. Suzanne is heel vaak bij de club bezig. Onze dochter Lara (13) heeft net als ik helemaal niets met voetbal, maar misschien komt dat wel als ze straks een vriendje krijgt, haha!”
“Ja, Floris was altijd bezig met de bal,” vult Suzanne aan “Via schoolvoetbal werd duidelijk dat zijn grote liefde bij het voetbal lag. Ik dacht aanvankelijk nog: ga lekker op hockey of tennis, maar nee: het was voetbal voor en voetbal na. Dus ja, wat doe je dan… Hij is op zijn vierde met de Wolfjes mee gaan doen en is er eigenlijk niet meer vanaf te sláán! Hij speelt momenteel in de JO12-1.
Ik ging altijd met de trainingen mee. Vorig jaar was ik aan de beurt voor het draaien van een bardienst en dat vond ik meteen zó ontzettend leuk! Op een gegeven moment ben ik bij Huizen-Zuid met twee meiden buiten gaan zitten om te verkopen. Ik vond het geweldig dat ik eigenlijk niet meer weg ben gegaan. Nu de kinderen wat ouder zijn heb ik ook de vrijheid om dit erbij te doen.”
“Suzanne heeft vanuit haar bardienst het balletje laten rollen dat wij de software voor de kassasystemen zouden gaan leveren,” gaat Jorgo verder. “Daar hoeft de club niets voor te betalen, dat is onze sponsoring. Mijn partner Chris sponsort nog een club in Roelofarendsveen, maar daar weet ik het fijne niet van.”

Sponsoring

“We sponsoren dus de kassasoftware. We bieden geen geld, maar onze diensten. Wat ik heel leuk vond aan Huizen is dat ze me als sponsor ontzorgen in veel opzichten. Ik heb het druk en dus weinig tijd om achter zaken aan te gaan. Zo ook dat sponsordoek. Dat hebben ze helemaal opgepakt voor mij en voor ik er erg in had hing het al keurig netjes. Verder vind ik het allemaal heel prettig dat alles zo ‘open’ is in de communicatie. Ik kon er mijn software-ei perfect in kwijt.”
“Toen ik aangaf dat dat werken met de kassa zoveel eenvoudiger kon, heeft Jorgo een demo gegeven en toen ging het balletje heel erg snel rollen,” weet Suzanne. “Toen ik dat disco-feest bij de club organiseerde heeft Jorgo ook het systeem ontwikkeld waarmee je tickets op de website kon kopen en bij de entree kon laten scannen.”
“Ja, dat zit al min of meer in ons pakket,” springt Jorgo bij. “Als iemand met een goed idee komt om toe te voegen aan ons softwarepakket, dat implementeren we dat ook meteen bij al onze klanten. Iedereen krijgt dat er gewoon bij! Natuurlijk is het wel een uitdaging om alle nieuwe features netjes te implementeren zonder dat het pakket topzwaar wordt. Daar zit vooral mijn werk in, de architectuur van de software.”
Zijn er ook zaken waarvan je denkt dat Huizen dat beter zou kunnen of moeten doen qua sponsoring?
“Nee, eigenlijk niet. Ik sta er als sponsor ook niet zo in dat ik per se iets voor mijn sponsoring terug wil krijgen. Ik vind het gewoon een eer dat men mijn software gebruikt op de club van mijn zoontje. Ik zou ook eerlijk gezegd niet eens weten wat ik van de club mág verlangen…”

Posonas en s.v.Huizen vormen zo een gelukkige combinatie – een echte win-win-situatie!