Meco Champions League

Meco Champions League – Spelregels

De aftrap: Ieder begin van de wedstrijd begint met de aftrap  op de middenlijn van het speelveld, waarbij 4 in een ruit formatie opgesteld staan. Er kan niet direct vanaf de aftrap gescoord worden. De hervatting na een doelpunt wordt gestart als de partij die gescoord heeft op eigen helft staat, waarbij de niet gescoorde spelers balbezit hebben.

De doelschop: wordt gegeven als de bal de achterlijn gepasseerd heeft en als laatste is geraakt door de aanvallende partij. De bal wordt op 3 meter voor het doel op de grond gelegd, waarna de verdedigende partij de bal met de voet in het veld mag brengen en de tegenpartij op eigen helft opstelt.

De Hoekschop: wordt gegeven als de bal de achterlijn gepasseerd heeft en als laatste is geraakt door de verdedigende partij. De bal wordt hierbij in de hoek van het veld op de grond gelegd aan de zijde waar deze over de achterlijn is gegaan en genomen door de aanvallende partij. Er kan en mag gescoord worden vanuit een hoekschop.

De vrije trap: wordt gegeven tegen de partij die een overtreding heeft begaan. Hierbij wordt de bal met de voet in het spel gebracht door de partij waar tegen de overtreding is begaan. Dit gebeurt op dezelfde plaats waar de overtreding is gemaakt.

De afstand bij alle hierboven genoemde spelhervattingen voor de verdedigende partij is 5 meter. De doelschop, de vrije trap en de intrap mogen niet direct genomen worden. Gaat de bal in het doel zonder door een speler geraakt te zijn dan is het een doelschop voor de verdedigende partij. Wordt de bal onderweg geraakt door een speler, dan geldt dit als doelpunt.

De intrap: wordt gegeven als de bal geheel over de zijlijn is. De bal mag worden ingeschoten door de partij, welke de bal niet heeft buiten geschoten. Vanuit een intrap kan niet direct worden gescoord.

De Penalty: wordt gegeven bij hoge uitzonderingen na het bewust spelen van de man of de bal met de hand door de verdedigende partij binnen 5 meter van het doel. De aanvallende partij mag hierbij vanaf de middenstip proberen d.m.v. een penalty een doelpunt te maken. Hierbij mag er geen enkele speler van de verdedigende partij in het doel staan. De spelers van beide partijen staan hierbij achter de penaltynemer.

Sliding: Er mag geen sliding genomen worden om de bal af te pakken, wel om een doelpunt te voorkomen, mits geen speler in de buurt is.

Scoren: Je kunt alleen scoren op de helft van de tegenstander, dus door pas over de middenlijn in het doel te schieten. Gaat de bal in het doel zonder door een mede of tegenspeler geraakt te zijn op de helft van de tegenstander dan is het een doelschop voor de verdedigende partij.

Wisselen: De wisselspelers moeten doorlopend in het spel gebracht worden. Dit gebeurt bij de middenlijn bij de coach aan de linkerkant van zijn eigen ploeg. De inkomende speler mag het veld pas betreden nadat de te vervangen speler het veld heeft verlaten.
​Het wisselen gebeurt om de 2 minuten.

HET ALLERBELANGRIJKSTE

Ten slotte (en dit is misschien wel het belangrijkste) geven de spelers de tegenstander na afloop van de wedstrijd netjes een hand.

Het toepassen van de spelregels ligt in handen van de beide teambegeleiders die tevens scheidsrechter zijn en zich bewegen aan de linkerkant van hun team (dus niet in het veld). Op het speelveld bevinden zich dus alleen de spelers. De begeleiding kan maar één bedoeling hebben en dat is de jongens/meisjes zo veel mogelijk te laten voetballen. Natuurlijk dient een fout genomen spelhervatting wel te worden overgenomen.

Vanzelfsprekend wil iedereen een zo goed mogelijke prestatie neerzetten, maar vergeet niet dat het plezier op de eerste plaats komt.

De begeleiders en de ouders zijn degene waar de spelertjes tegenop kijken en ook dit plezier positief kunnen beïnvloeden.