Een bedrijf dat zich specialiseert in het verwijderen van vloeren wekte al mijn belangstelling op, maar toen ik hoorde van de ongebruikelijke combinatie met een bedrijf dat zich richt op internetmarketing, was de keuze voor de volgende aflevering van Sponsor op de middenstip natuurlijk snel gemaakt. Dat ze ook nog eens gezamenlijk hoofdsponsor van onze vereniging zijn geworden, gaf aan dat besluit nog een extra zetje. En dus sta ik op een dinsdagochtend in februari op de eerste verdieping van een kantoorunit in Blaricum vanwaar Joost Meijer en Gijs Rebel hun werkzaamheden coördineren. Gijs is nog even in gesprek en dus steek ik onder het genot van een prima bakje bonenkoffie met Joost van wal en vraag hem hoe deze ongebruikelijke combinatie van vloerverwijdering en internetmarketing tot stand is gekomen.

“Ik heb al heel lang een online marketingbureau,” vertelt Joost met een brede glimlach. “Daarvoor maakten we zogenaamde ‘leads-sites’. Als mensen bijvoorbeeld een stukadoor zoeken, dan komen die via die lead-sites bij ons terecht, waarna wij die leads weer aan bedrijven en ZZP’ers verkopen. Zo hadden we ook een leads-site voor vloerverwijdering en we merkten dat dat liep als een tierelier. Alleen: de meeste leads wilden binnen vierentwintig uur de klus geklaard hebben! En dat lukte de meeste van de bedrijven niet. Er was dus niemand die zo snel die dienst kon leveren! En ja, dan was het besluit snel genomen dat ik die klus dan zélf maar ging klaren. Ik kon leveren binnen vierentwintig uur, zeven dagen in de week!”

Joost Meijer

En weer een strak vloertje...

Werkgebied

“Zo is het begonnen en uiteindelijk hebben we toen het bedrijf ‘Sterk’ overgenomen om wat meer in die markt te kunnen zitten. Ik ben begonnen met een webmaster die ik achter zijn bureau vandaan heb getrokken om samen een vloertje te verwijderen. Later heb ik wat ZZP’ers voor die klussen ingehuurd, maar nu hebben we inmiddels een zevental bussen rijden en hebben een landelijke dekking qua werkgebied!
Negentig procent van onze klussen betreffen woonhuizen. Meestal krijgen we de opdrachten van woninginrichters. Die verkopen bij de inrichting een nieuwe vloer en dan halen wij de oude vloer er voor ze uit. Die grote projecten met veel te verwijderen meters, die leveren per meter gewoon minder op, dus dat zien we meer als klus ‘ernaast’, een soort vakantiewerk, zeg maar… Het is per vierkante meter net zoveel werk en we zitten toch vol met opdrachten, dus ons maakt het niet uit!
We zijn nu met tussen de acht en de vijftien man de grootste vloerverwijderaar van Nederland! Wij geven zelfs vaak de klussen door waar we zelf niet aan toe komen door aan onze directe concurrenten. Ik denk dat we daarmee voor een groot deel in hun omzet voorzien.”

Specialisme

“Je ziet vaak dat mensen het in het weekend met familie en kennissen eerst zelf proberen de vloer te verwijderen,” legt Joost uit. “Dat valt dan tegen en gaat men toch even op internet kijken als het verwijderen niet blijkt te lukken. Dan vinden ze ons en als ze bellen, dan komen de hulptroepen dus binnen vierentwintig uur om de klus voor ze te klaren. Dat was ook een van de redenen waarom we sponsor bij Huizen zijn geworden: door die exposure wéten mensen dat er zoiets als een bedrijf in vloerverwijdering bestaat en dat maakt ons nóg vindbaarder.
Neem bijvoorbeeld zo’n zandcementdekvloer van zo’n vijf centimeter dik. Dat is echt werk waar je als amateur niet aan moet beginnen. Dat moet je echt door een professional laten doen. Wij hebben daar de juiste gereedschappen voor. Maar ook kurk, verlijmd tapijt, linoleum, PVC, vinyl en niet te vergeten het verwijderen van trapbekleding: wij hebben daar de expertise voor in huis om dat perfect te verwijderen! Zelfs aannemers bellen ons voor bijvoorbeeld parket op spaanplaat, verlijmd op zandcementvloeren, want dat gaat zelfs die aannemers gewoon te boven.

De toekomst

“We zitten momenteel prima in het werk,” legt Joost uit als ik hem naar zijn toekomstverwachtingen vraag. “Maar zoals ik er nu naar kijk, dan hoop ik op een samen gaan van ons met onze grootste concurrenten. Het gaat prima zoals het nu gaat, maar het zou helemaal een perfect match zijn als we onze krachten in één bedrijf zouden kunnen bundelen. Wat mijn eigen rol daarin zou zijn, dat moet de toekomst nog uit gaan wijzen. Ik zie ook nog wel toekomst voor mezelf in andere richtingen, maar daar wil ik op dit moment nog niet teveel bij stilstaan. Ik ben ondernemend genoeg, dat komt wel goed, Haha!”

Werken met gespecialiseerd gereedschap...

JOOGI Online Marketing

Gijs Rebel

JOOGI

Inmiddels is Gijs Rebel klaar met zijn overleg en is aangeschoven. Gijs is samen met Joost de drijvende kracht achter Joogi. Een mooie combinatie waarin old- en newschool martketing bij elkaar komen. “Joost is eigenlijk de grondlegger van Joogi,” vertelt Gijs. “Hij zit al sinds 2002 in het vak, nog vóór dat Google ten tonele verscheen. Later ben ik daarbij gekomen. Zo hebben we dus old– en newschool kennis in huis.
De naam Joogi is een samentrekking van de eerste twee letters van onze voornamen,” verklaart Gijs. “We hebben er alleen een extra ‘o’ ingeplakt om het wat soepeler te laten ogen. Het astronautje dat lekker ligt te chillen in die middelste ‘o’ komt onder andere voort uit onze werkfilosofie: we streven er beiden naar om met zeventig procent van onze maximale inzet nog voldoende privé over te houden naast het werk. Die dertig resterende procenten kunnen we uiteraard wel bijschakelen indien nodig tijdens piekperiodes, maar het streven is om het op zeventig procent te kunnen doen. Je ziet veel jonge ondernemers die zichzelf over de kop draaien en dat willen we absoluut voorkomen. Het is een astronautje vanwege de uitdrukking dat iets ‘sky-high kan gaan’. De ‘sky is the limit’ en zo. Maar je ziet daar rechts van het logo nog drie bollen, die staan voor nóg verdere planeten dan de maan, doelen waar we later wellicht aan toe willen komen, haha!”
“Ja, we zijn bieden nogal creatief aangelegd en zitten vol goede ideeën,” vult Joost nog even aan. “ Met Joogi zijn we nu op ons eerste ‘doel’ aangekomen, relaxen op de maan!”
“De naam klinkt ook als Yogi. Dat legt dan ook weer een link met de innerlijke rust die we toch ook in ons werken nastreven,” vervolgt Gijs op zijn beurt weer. “Veel ondernemers zijn begonnen als zelfstandige om zelf de baas over hun tijd te kunnen zijn. Maar je merkt toch al vlug dat als je niet oppast dat je gewoon geleefd wórdt! Zodra we merken dat we structureel boven die zeventig procent uit dreigen te komen, dan gaan we kijken of we automatiseringsslagen kunnen maken om de werkdruk weer te normaliseren.”

Optimaliseren

“Wij leveren met Joogi onze online-marketing-diensten direct, maar ook indirect. Vaak leveren wij onze diensten aan webbouwers die dat dan weer doorverkopen aan hun opdrachtgevers. Doordat we ons niet bezig houden met de directe klantcontacten bij dat soort opdrachten, besparen we veel tijd waardoor we weer meer opdrachten tegelijk aan kunnen. Wij zorgen dat de website bezoekers trekt en dat die bezoekers ook nog eens dáár klikken waar de opdrachtgever wíl dat ze klikken. Hoe we dat doen? Ja, dat is een beetje ons bedrijfsgeheim, maar laten we zeggen dat we daar zelf tools voor hebben ontwikkeld en sommige ook hebben láten ontwikkelen. Verder natuurlijk ook een handig pakket aan gekochte tools om onze beloften waar te kunnen maken,” legt Gijs desgevraagd uit. “we hebben een klein team specialisten omdat veel van onze werkzaamheden geautomatiseerd kunnen worden uitgevoerd. Door onze knowhow en kennis, onze manieren van automatiseren, kunnen we super-efficiënt werken. De teksten op onze eigen website zijn bijvoorbeeld voor een deel geschreven met behulp van AI! Daar hebben wij de toepasbare gedeelten uit gebruikt om onze website te vullen. Bijvoorbeeld het onderdeel ‘Over Joogi’, dat vonden we zo leuk dat we dat bijna integraal hebben overgenomen! Wij omarmen AI ook richting toekomst. Zeker nu Microsoft en andere grote spelers met hun eigen AI-zoekmachines komen. Die moeten ‘onze’ websites natuurlijk goed kunnen vinden en doorzoeken.”

Twee trotse hoofdsponsors...

s.v. Huizen

Op de vraag hoe de relatie met Huizen tot stand is gekomen, vertelt Joost: “Ik ken Ron Hansen – een jeugdtrainer bij Huizen – goed. Die vertelde me op een verjaardagsfeestje dat de hoofdsponsor zou stoppen en vroeg me of dat niks voor ons zou zijn. Ik heb dat aangehoord en had zo mijn twijfels. Maar hoe langer ik er over nadacht en me meer liet informeren over kosten en mogelijkheden, dacht ik op een gegeven moment: ‘Waarom ook niet?’
Inmiddels zijn mijn twee zoontjes van zeven en vijf ook bij Huizen aan het voetballen De oudste in de Jongens Onder8-5 en de jongste bij de Wolfjes. Ze zijn echt helemaal ‘Huizen-gek’. Mijn oudste zegt: bij mij gaat Huizen naar de eredivisie, dus hij is wel fanatiek. Momenteel ben ik wel drie tot vijf keer per week op de club met de jongens en groei ik er ook weer helemaal in!
We zijn automatisch lid van de businessclub, maar heel eerlijk gezegd komen we niet zo heel vaak. We hebben allebei niet zoveel trek om ’s avonds ook weer over ons werk te moeten praten. We zijn meer mensen die gewoon lekker langs de lijn staan.”
“Ik heb zelf wél gevoetbald bij Huizen, maar op een heel bescheiden niveau,” bekent Gijs. “Ik heb er tot de A-junioren gespeeld, maar toen kreeg ik andere prioriteiten voor mijn weekenden.
Ik heb twee zoons – een tweeling van dertien, Jared en Joshua, beiden keepers – en nog een dochter Liv die graag danst. De ene helft van de tweeling voetbalt bij BFC omdat die hoger spelen met hun jeugd. De andere helft heeft toen de plek overgenomen van zijn broer hier bij Huizen en die speelt nu in de Jongens Onder14-1. Ik denk dat daar onder meer een deel van die die dertig procent in gaat zitten die ik vrij wil houden voor mezelf.

Sponsoring

Gijs legt uit: “Het sponsoren is ook gewoon ontzettend leuk om te doen! We sponsoren Huizen eigenlijk niet om er nou meteen ‘rijk’ van te worden, maar vooral om lokaal bij te dragen aan een club met geschiedenis en ambities richting de toekomst. Het is natuurlijk fantastisch om je eigen bedrijfsnaam op de shirts van alle spelers te zien, zien hoe de hele club met jouw bedrijfsnaam op de jas en het shirt in de rondte loopt. Ik denk dat het zakelijk gezien het voor ons een stuk naamsbekendheid met zich meebrengt: mensen die meteen aan ons denken als er dan ergens een vloer verwijderd moet worden, of er iets met online marketing gedaan kan worden. Ook dát we hoofdsponsor zijn komt ons bedrijf ten goede: er zitten in dit wereldje ook wel wat ‘cowboy-bedrijfjes’ en hoofdsponsor word je niet als je maar een rommelaar in de marge bent. Je komt daardoor ook ‘stabiel’ en ‘betrouwbaar’ over.
We blijven als persoon het liefst zoveel mogelijk op de achtergrond. Niemand kent ons, niemand weet wie we zijn en wat we doen. Het lijkt ons ook leuk om ook met onze commerciële ondernemersblik mee te kijken in het wel en wee van de club. Maar wel op een bescheiden niveau, want we zijn nog niet zo héél lang hoofdsponsor. Je moet eerst toch wel even meedraaien voor je voldoende inzicht in het wel en wee van de club krijgt…”

JOOGI Online Marketing

Aldus twee voortvarende jonge ondernemers die de stoute schoenen niet schuwen en met een realistische kijk op de zaak aan de toekomst werken. Niet alleen van Sterk en Joogi, maar zeker ook aan de toekomst van s.v.Huizen!

Totaal:324Vandaag:2