Groot, groter, grootst

Ze zijn al geruime tijd sponsor bij onze club, de hoogste tijd om ze eens in het zonnetje te zetten. In de loop der jaren is Teeuwissen Rioolreiniging een begrip geworden. Je kunt geen dag de weg op of je komt die geel-groene wagens tegen. Ook het ‘complex’ dat de firma inmiddels beslaat lijkt aan die groei niet te zijn ontkomen: ook nu wordt er weer druk gebouwd en verbouwd.

In het fraaie hoofdkantoor zit ik nog maar nauwelijks in de wachtruimte als Henk Brasser binnen komt met een dik pak papier onder de arm. Henk is al ruim dertig jaar werkzaam bij Teeuwissen en is vestigingsmanager in Barneveld. Technisch directeur Joost Teeuwissen is nog in gesprek en daar is het wachten heel even op. Rebeccah Rozenberg, met wie ik de voorbereidende contacten voor dit interview had, schuift wel alvast aan. Ook zij zal bij het gesprek aanwezig zijn. Rebeccah is verantwoordelijk voor de PR, inclusief de online aanwezigheid en de sociale mediakanalen.

Ontstaan

Als Joost is aangeschoven vraag ik hem naar de ontstaansgeschiedenis van dit uit de kluiten gewassen bedrijf. Hij vertelt me dat het ontstaan van Teeuwissen Rioolreiniging eigenlijk via een logische en eenvoudige weg tot stand kwam: grootvader Teeuwissen had een boerderij aan de hoek Tuinstraat Lindenlaan. Door het feit dat er meerdere kinderen op de boerderij waren, was er simpelweg niet genoeg werk voor iedereen. Hierdoor werd besloten om een andere koers te varen.
De boerderij van Teeuwissen beschikte al vroeg over een tractor en een giertank, hierdoor werden ze door de gemeente benaderd voor het legen van beerputten en straatputten (kolken). Op deze manier kwam de vader van Joost, Kees in het werk terecht.

Op die boerderij groeide het bedrijf gestaag uit. Zo rond 1985 kwam er naast de trekker ook een vrachtwagen in het bedrijf. Zo groeide het bedrijf door de jaren heen gestaag voort. Vier jaar later kregen ze er een uitdaging bij met het verwerken van olie, water en slib: garages hebben speciale olieafscheiders die geledigd, gereinigd en geïnspecteerd moeten worden. Langzaamaan werden de milieuwetten strenger en Teeuwissen kreeg de vraag van de overheid om te helpen met het zoeken van een oplossing om deze afvalstroom te verwerken. Omdat er nog bijna niets op dat gebied bestond, moesten ze daar zelf de ontwikkeling voor op gang zetten. “Dat heeft best wat nachten gekost!” bekent Joost. Met veel volharding lukte het toch om een goede waterzuivering te bouwen voor het verwerken van Olie/Water/Slib. Daarin waren ze bij Teeuwissen meteen ook een van de voorlopers en werden door de overheid erkend als officiële verwerker van deze afvalstromen. Dat bracht ze ook in contact met een aantal grote bedrijven en daardoor groeide Teeuwissen snel. Op een gegeven moment stond de hele boerderij vol met wagens van Teeuwissen, waardoor het boerderijwerk in het gedrang dreigde te komen. Daarom ging het bedrijf in ’93/’94 helemaal over naar de huidige locatie.
Eenmaal op het industrieterrein in Huizen gekomen breidde Teeuwissen verder uit met meerdere waterzuiveringen voor Vet/Water/Slib en Riool/Kolken/Gemalen/Veegvuil en een vestiging in Barneveld zo is Teeuwissen gekomen tot waar het nu staat.
Hoeveel wagens ze momenteel hebben rondrijden? Joost durft daar geen exact antwoord op te geven, maar ze hebben zeker een zestig vrachtwagens en een stuk of dertig busjes en ander materieel. Die trekker heeft flinke gezinsuitbreiding gekregen!

Specialisaties en personeel

Een deel van het materieel hebben ze zelf laten ontwikkelen. De grote wagens worden ‘met de hand’ gebouwd op eigen specificaties. Daarin nemen ze de ervaringen van de operationele medewerkers mee, met als doel oplossingen te ontwikkelen die het werk zo efficiënt en effectief mogelijk ondersteunen. Er wordt gezocht naar oplossingen die al in de markt zijn, of men creëert een oplossing door die zelf te combineren en aan te passen. “Neem bijvoorbeeld de haspels die boven op steeds meer van onze vrachtwagens liggen. Eind jaren 90 kochten wij zo’n haspel in Duitsland op een beurs, en is hij door onze Nederlandse opbouwer op een auto in opbouw geplaatst.
Hierdoor hadden we gelijk een enorme verbetering in werkgemak en snelheid van werken. Je kan met de afstandsbediening de arm bedienen, en in tegenstelling tot menselijke krachten blijft deze continu inzetbaar zonder prestatiedaling door vermoeidheid. Nu rijdt grofweg de helft van de zuigauto’s er mee rond.” Verklaart Joost.

Teeuwissen wist door de jaren heen gestaag door te groeien. “Zelfs in coronatijd ging dat door,” weet Henk Brasser. “Nu vlakt het wat af, maar dat heeft te maken met een tekort aan chauffeurs, überhaupt een gebrek aan uitvoerend personeel.” Personeel aantrekken vergt momenteel een heel gerichte benadering van jonge mensen. Werken bij Teeuwissen Rioolreiniging is een beroep met een hoge baanzekerheid, het gaat tot in lengte van jaren door. “Teeuwissen probeert zoveel mogelijk naar buiten te treden. Ook via social media met bijvoorbeeld de campagne ‘Teeuwissen op Locatie’, om het imago dat er om ons heen hangt te doorbreken. Op deze manier geven we een kijkje in een echte werkdag. We gaan onder meer ook naar banenmarkten waar we in gesprek gaan met kandidaten en proberen uit te leggen dat het werk hier zoveel méér omvat dan mensen vaak denken. In gesprekken merken we dat we de interesse van potentiële kandidaten weten te wekken, wat hen dan motiveert om langs te komen voor een kennismaking. Het loopt nog geen storm, maar we zien zeker wel de positieve resultaten van onze inspanningen.” Vertelt Rebeccah die bij de personeelswerving nauw betrokken is.

Werken bij Teeuwissen biedt veel voordelen: Je hebt een groot gevoel van vrijheid, met volop mogelijkheden voor scholing en doorgroei. Daarnaast is geen dag hetzelfde, en kom je op veel verschillende plekken. “Ook als je nog geen ervaring hebt, ben je van harte welkom bij Teeuwissen. We leren het je graag!”
De moderne techniek heeft ook hier zijn intrede gedaan: bijvoorbeeld bij een speciale camera die in een put een hele serie opnamen kan maken, waarna die opnames door de software tot een soort 3D model worden verwerkt. Deze digitale gegevens komen vervolgens op het kantoor binnen, en hiervan worden gedetailleerde rapportages gemaakt. Met deze data kunnen ze de klant gericht advies geven, en kunnen problemen efficiënt bij de oorzaak worden aangepakt. Zo blijft het rioolsysteem goed functioneren, en houd je de kosten zoveel mogelijk in de hand.

Diensten

“In ons dienstenaanbod steekt er eigenlijk niet één dienst echt bovenuit,” verklaart Joost. “Als mensen vragen wat Teeuwissen nou precies doet, dan is het antwoord dat we alles doen wat er door een riool gaat en wat er maar met een riool te maken heeft. Het grijpt ook allemaal in elkaar: aan een olieafscheider bij een tankstation zit ook weer een afvoer vast. Dat moet op zijn tijd gereinigd of gerepareerd worden.”
Er is concurrentie genoeg, maar Teeuwissen is wel onderscheidend in het feit dat ze zo ongeveer alle diensten op dit gebied onder één dak hebben. Ze hebben bijvoorbeeld een eigen zuivering waardoor de lijnen naar de verwerking extreem kort zijn. Zo verwerkten ze vorige week nog zo’n achthonderdvijftig ton olie/water/slib! Dat vergt veel van de organisatie en daarom zijn ze nu ook aan het bouwen op het terrein: er komt een stuk magazijn bij en een nieuwe werkplaats voor de voertuigen. “Door de hoeveelheid wagens die we hebben merken we dat het lastig wordt om dat onderhoud bij garages onder te brengen. Verder komt er een nieuwe ‘losvoorziening’ waardoor we nóg efficiënter met onze voertuigen om kunnen gaan,” legt Joost desgevraagd uit. “Met alle disciplines die we hier huisvesten, zijn we haast een industriestadje op zichzelf!”

Klimaat

Door regenwaterinfiltratie wordt het regenwater niet via het riool afgevoerd, maar wordt het in de grond opgeslagen. Daar heeft Teeuwissen ook verschillende oplossingen voor, zodat er voor ieder type ondergrond eigenlijk wel een passende oplossing geboden kan worden. Je hebt dan te maken met bijvoorbeeld de verschillende grondwaterstanden. Dat vergt altijd een specifieke aanpak. Ook daarin houdt de firma Teeuwissen vooral ook weer goed het oog op de mogelijkheid tot onderhoud van dergelijke systemen. Daarmee verlengen ze de levensduur van dergelijke systemen die natuurlijk altijd te maken krijgen met het nodige slib, van buiten- en binnenuit. Opnieuw weer die diensten van Teeuwissen Rioolreiniging die naadloos op elkaar aansluiten.
Door de klimaatverandering worden vooral de hoosbuien heftiger. Dan staan de meldingen van calamiteiten meestal niet op zichzelf. We zijn daar als samenleving toch nog wel slecht tegen gewapend en dus moet Teeuwissen Rioolreiniging in die periodes vaak massaal uitrukken.

Regelgeving

Er scheert een schamper lachje over Joosts gezicht als ik de milieuwetgeving ter sprake breng. Zeker met de dienst ‘calamiteitenopslag’ die Teeuwissen aanbiedt.
“We zitten hier voor de goede orde nog steeds in een industriegebied,” klinkt het stellig. Dat de overheid steeds meer woningbouw hier in de buurt toestaat is voor Joost een doorn in het oog. “Het is vooral lastig met het verkeer, alle vrachtwagens die hier af en aan rijden. Voor wat betreft de opslag hier hebben we een nauw contact met de handhaving, we worden wekelijks gecontroleerd.
We proberen daarmee de problemen voor te blijven. Dat voorkomt, samen met die controles, dat we achteraf problemen krijgen waarin we onszelf verwijten moeten maken. Alle tanks die we hier hebben zijn allemaal in een overkapte en vloeistofdichte kelder geplaatst, waardoor ze in feite ‘dubbelwandig’ zijn.
Ook zijn we bezig om onze voertuigen elektrisch te maken, om ook in de zero-emissiegebieden goed uit de voeten te kunnen. Voor de zwaardere voertuigen gaat dat helaas nog niet kosten-efficiënt…”

Sponsoring

“We waren ooit hoofdsponsor van s.v.Huizen, maar dat hebben we bewust maar voor een bepaalde periode gedaan. Ook om andere sponsoren niet in de weg te zitten. Het is gezonder als er meerdere sponsoren bij een club betrokken zijn en blijven,” legt Joost de keuzes daarin uit. “Wij komen uit Huizen, veel van onze personeelsleden zijn actief bij de club. We hebben uiteraard ook veel mensen van buurclub De Zuidvogels, maar onze roots liggen bij s.v.Huizen. Momenteel maken we ons sterk voor de jeugd en met name voor de breedteteams. Ik heb een zoon en een dochter die beide bij Huizen voetballen.
De Huizen roots zijn overigens niet de reden van de groen-gele kleur van ons wagenpark. Dat heeft namelijk zijn oorsprong in die trekker waar het allemaal mee begon: de John Deer die een kenmerkende groen cabine had. De Veenhuis-giertank was geel, dus toen de eerste auto’s naar de spuiterij gingen was de keuze eigenlijk een beetje gemakshalve de groen en gele combinatie. Het geel heet ‘maïsgeel’, hetgeen weer een fraaie verwijzing is naar de boerderij en het agrarische verleden van Teeuwissen Rioolreiniging.

Tips

Joost merkt op dat bij Huizen de digitale benadering van sponsoring wat achterblijft. Naar zijn mening is de aanpak nog te traditioneel “Ik denk dat er mogelijkheden zijn om meer connectie te maken tussen de sponsoren die mensen zoeken, en de alom aanwezige jeugd die straks een plek zoekt om te kunnen gaan werken. Die kansen zouden naar mijn idee beter benut kunnen worden via de moderne middelen die ons vandaag de dag ten dienste staan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan personeelsadvertenties op dat grote LED-scherm op de kantine, of binnen op die televisies,” stelt Joost voor.

Tenslotte waarschuwde Rebeccah nog voor de malafide Rioolontstoppers die regelmatig in onze omgeving opduiken….