Zalmkado Huizerkaas BC Zuyderzee Slokker IT Services MECO groep
 

Zalmkado: Sponsor met smaak!

Gepubliceerd op:

Het neusje van de zalm Zalmkado Zalmhuis Steur

Het verschil in smaakbeleving tussen fabrieksbrood en ambachtelijk gebakken is voor de meesten onder ons overduidelijk. Maar dit is zeker ook het geval als je de ambachtelijk gerookte zalmproducten van Zalmhuis Steur proeft: een klasse apart waar je het vakmanschap duidelijk waarneembaar in terug proeft.
Op kantoor in de uitgestrekte Centrale Groothandelsmarkt doen Margreet Teeuwissen en Erik van As een deel van hun geheimen uit de doeken…

HISTORIE

Van As is voor mijn gevoel een gevestigde en gekende naam in de viswereld. Waarom dan toch Zalmhuis Steur als bedrijfsnaam?“
“Zalmhuis Steur heeft een naam hoog te houden op het gebied van de gerookte zalm,” legt Erik uit. “Er ontstond echter eind jaren tachtig een probleem met de bedrijfsopvolging binnen de familie Steur. Toen is Jan van As vishandel daar ingesprongen en heeft het bedrijf overgenomen. Het zou gewoon eeuwig zonde geweest zijn de ongeëvenaarde kwaliteit van de gerookte zalm verloren te laten gaan. Er was in de markt geen product te vinden dat er ook maar bij in de buurt kwam van wat Steur leverde. Zalmhuis Steur was toen al een dermate gevestigde naam dat het een soort handelsmerk was geworden en dat hebben we dus gewoon voortgezet ‑ ook omdat we de geheimen en werkwijzen helemaal overnamen. De vestiging in Monnickendam hebben we gesloten en bij onze vestiging in Amsterdam gevoegd, Vishandel Jan van As is van oudsher in Amsterdam gevestigd. Op de Meentweg in Huizen heeft inderdaad ook wel een vishandel Jan van As gezeten, maar dat was van een oom van ons.
Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een honderddertig werknemers. Tijdens de Coronacrisis hebben we wel wat in moeten krimpen, maar we zijn inmiddels wel weer zo ongeveer terug op volle oorlogssterkte. Vishandel Jan van As levert voornamelijk aan de horeca en dat lag natuurlijk behoorlijk stil die periode.”
“Uiteraard hebben we als Jan van As wel getracht ons assortiment wat naar de consumentenmarkt toe te laten verschuiven,” vult Margreet Teeuwissen aan. “Dat ging op zich best wel aardig, maar het haalde het uiteraard niet bij onze normale leveringen aan de horeca. ‘Steur’ is het handelsmerk voor alle gerookte producten binnen Jan van As geworden en Zalmkado is daarbinnen dan weer de geschenkenlijn. We hebben momenteel weer een geheel vernieuwd aanbod van mooie cadeaupakketten met die beroemde kwaliteitszalm als hoofdmoot, maar bijvoorbeeld ook een met een flesje gin in de verpakking.”

Duurzaam

“Wij hebben een missie en die missie luidt ‘'Het vasthouden aan traditie van het ambachtelijk roken van duurzaam gevangen vis!’ De consument vraagt steeds meer naar duurzame kwaliteitsproducten. We voldoen dan ook aan diverse duurzaamheidskeurmerken, zowel voor de zalm als voor het hout waarmee ze gerookt worden. ASC voor de gekweekte zalm en MSC voor de wilde zalm. Om een voorbeeld te geven: voor we wilde zalm mogen gaan vangen moet er eerst een bepaald vooraf bepaalde hoeveelheid zalm de rivier al op gezwommen is. Pas daarna komen wij aan de beurt. Zo wordt er gewaakt voor overbevissing. Ook wordt de zalm alleen in het juiste seizoen gevangen. Zelfs de bossen waaruit we de houtsoorten kappen waarmee we de rookovens stoken, die worden op duurzame wijze beheerd.

Verder is het hele productieproces nog geheel authentiek, geen massa productie, maar ambachtelijk stookwerk volgens onze richtlijnen en ons traditionele procedé dat al ruim honderd jaar hetzelfde is: de zalm wordt gefileerd, droog gezouten en dan gerookt met een specifiek mengsel van houtsoorten. Dát is onze garantie voor de unieke smaak en kwaliteit van onze producten. Zalm is een gezond product dat past in een verantwoorde levensstijl: het is rijk aan Omega-3 vetzuren en dat is goed voor hart en bloedvaten.”

Zalmkado

“Onze internetpagina van Zalmkado is ons voornaamste verkoopkanaal voor onze producten. Van ieder pakket dat we via een club verkopen, gaat overigens een deel van de opbrengst naar de club. We houden ook geregeld acties om via de clubs de pakketten aan te bieden en zo de clubkas te spekken. We richten ons nu ook op een jonger publiek dat heel kritisch is op hun eten en de ingrediënten die ze bij het koken gebruiken. Binnen dat beeld past Zalmkado perfect: producten die je met een gerust hart en volledig verantwoord cadeau kunt geven. De tijd van de kerstpakketten met een pakje crackers en een fabriekskaasje is wel voorbij, wij leveren echt een mooi product waar je als bedrijf goed mee voor de dag kunt komen. Niet alleen gerookte zalm, maar bijvoorbeeld ook pakketten met wodka en kaviaar, ambachtelijke, duurzame mayonaises en meer.”

De naam Van As en de s.v.Huizen zijn voor mijn gevoel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Was daarmee de keuze om hoofdsponsor te worden een vanzelfsprekende of had dat toch nog wel wat voeten in aarde?”
“We deden eigenlijk al jarenlang de bekende zalmactie voor de club. Dat is eigenlijk heel natuurlijk begonnen met een Van As die veel bij Huizen rondliep en opperde dat hij wel wat kon regelen voor een dergelijke actie. Dat initiatief groeide jaar op jaar verder uit tot iets groters en zo groeiden we eigenlijk langzaam maar zeker op een natuurlijke manier door naar een sponsorcontract. En we hebben natuurlijk onze wortels in Huizen en vonden het dus leuk om iets met Zalmkado te kunnen gaan doen. We gaan nu ons vierde jaar als hoofdsponsor in. Helaas hebben we daar het afgelopen seizoen weinig van terug kunnen zien qua naamsbekendheid doordat het hele verenigingsleven stopgezet werd. Daardoor was er via de clubs ook weinig interactie en promotie mogelijk. We hopen er komend seizoen weer nieuwe energie in te kunnen steken en weer meer aan de weg te kunnen timmeren. Mede daartoe hebben we de inhoud van de verschillende pakketten vernieuwd en de website in een nieuw jasje gestoken. Maar uiteraard hebben we ook een aantal klassiekers gewoon behouden,” legt Margreet uit. “Standaard hebben we een zevental pakketten dat we aanbieden, maar voor s.v.Huizen hebben we daarnaast ook losse producten, zoals kleinere pakjes gerookte paling en zalm.”
Binnen de visserijwereld heb je natuurlijk ook te maken met bijvoorbeeld Katwijkers en Spakenburgers, is daar nog wel eens sprake van rivaliteit op voetbalgebied omdat jullie aan s.v.Huizen verbonden zijn?”
“Nee, niet echt,” mijmert Erik. “Natuurlijk heb je het er wel eens over, maar ik kan niet zeggen dat het een vast onderwerp van gesprek is. Wat voetbal betreft gaat het dan meer over Ajax en zo, haha! Maar we zijn natuurlijk vreselijk trots op onze club en verbinden daar graag onze naam aan!”

Zalmkado, een bedrijf met stevige Huizer roots. Een bedrijf ook met een rijke traditie waar we als club trots op mogen zijn, met producten waar we als leden het voorrecht van hebben er van te kunnen genieten. s.v.Huizen en Zalmkado: een gouden koppel!

Gerelateerde artikelen