Zoals jullie allemaal weten zijn wij, s.v. Huizen, een partnerclub van Almere City. Dit brengt vele voordelen met zich mee. Waaronder ook begeleiding / clinics / workshops / train de trainer sessies. Maar nu in dit geval keeperclinics.

In de maand december kregen de keeperstrainers van partnerclubs van Almere City de mogelijkheid om hun kennis en kunde uit te breiden door het volgen van een keeperstrainers-clinic bij deze mooie prof-club en partnerclub van sv Huizen. En dat niet alleen… per keeperstrainer mocht er 1 keeper mee, om de training te kunnen volgen.

Onze keeperstrainers Milan van den Ham, Henrik Teeuwissen en Harry Steenwijk waren dan ook samen met Jaap Teeuwissen, Jorik Akse en Mette van der Laan afgereisd naar Almere om deze unieke kans te mogen ervaren.

Na een introductie aan de trainers over de trainingsvorm en de mogelijkheid tot het stellen van vragen werd het veld betreden en werd er onder leiding van de keeperstrainer van Almere City (Daan) een volwaardige training afgewerkt. Er werd gestart met eenvoudige, warming-up oefeningen, waarin basistechnieken van vallen, duiken, vangen en reactiesnelheid direct terugkwamen. Daarna werd er overgegaan tot spelvormen met grote en kleine goals. Deze combinatievormen waren zeer intensief en voor de meeste keepers best lastig, echter ‘onze’ keepers hielden zich prima staande, waar anderen weleens de kluts kwijtraakten in de combinaties van spelelementen. Top gedaan Jaap, Jorik en Mette! Was mooi om te zien.

Wat vooral opviel tijdens de instructies en coaching van de keeperstrainer van Almere City, was dat de basisprincipes van kijken, handen gebruiken en altijd actie, zeg maar de drie standaardregels die op de trainingen bij s.v. Huizen ook altijd, soms tot vervelens toe, terugkomen, ook op deze training in alle oefeningen terugkwamen! Een tweede wat opviel, en waar onze trainers veel van opgestoken zijn is hoe je in spelvormen met combinaties van oefeningen een verrassingselement toevoegt aan de trainingen en hoe je kan trainen op ‘aanvallend keepen’. En dat gaan we natuurlijk ook bij s.v. Huizen toepassen in de keeperstrainingen!

Binnenkort is er wederom een keeperstrainers-clinic in samenwerking met Almere City, waar wij zeker weer aan deel gaan nemen.