Doelen
Voor het seizoen 2019-2020 zijn een aantal (meetbare) doelstellingen bepaald.
In dit blokje wordt de tussenstand weergegeven.
Item | Doel | Tussenstand |
---|---|---|
& gemiddelde opkomst bij trainingen | 80% | 80% |
% gemiddelde opkomst bij wedstrijden | 90% | 89% |
% winstpartijen | 50% | 32% |
Aantal teams na winterstop klasse hoger | 2 | (n.n.b.) |
% top 6 noteringen in voorjaarscompetitie | 50% | (n.n.b.) |
(update 8 december 2019)
breedteteams j015-j019 seizoen 2019-2020
Een hobby wordt leuker als je er beter in wordt.
Met dit als uitgangspunt is er voor de breedteteams JO12 t/m JO19 een structuur/organisatie neergezet om met betere begeleiding van de teams kwalitatief betere trainingen en een goede wisselwerking tussen training en wedstrijd te bewerkstelligen. De fantastische uitdaging is om de spelers als individu, de teams én de begeleiding naar een hoger niveau te tillen.
We willen allemaal met plezier naar het voetbal blijven komen!

Samen beter worden!
Voor de breedteteams JO15 t/m JO19 in het seizoen 2019-2020 is een aanpak in dit artikel beschreven. Daarbij geldt het algemene uitgangspunt om samen beter te worden. De visie, structuur en organisatie vormt de basis om de begeleiding (trainers, coaches, leiders) van de teams, het niveau van de teams en van de individuele spelers verder te ontwikkelen.
Zoals op de afbeelding is te zien: er is organisatie, voorbereiding, inzet en lerend vermogen voor nodig om ergens te komen. En support!
Dit uitgangspunt staat hier uitgebreider beschreven.
Vanaf het seizoen 2018-2019 is een traject gestart bij de breedteteams vanaf de leeftijdscategorie (destijds) JO12.
Dit traject had als doelstelling om de spelers als individu, de teams én de begeleiding naar een hoger niveau te tillen door betere begeleiding van de teams, kwalitatief betere trainingen en een goede wisselwerking tussen training en wedstrijd. De opgedane ervaringen, mede ingegeven door enquêtes in december 2018 en juni 2019, zijn vertaald naar verbeterpunten.
Er gaat veel goed, er gaat veel beter dan voorheen en er is altijd ruimte voor verdere verbetering.
Enthousiasme en ambitie is de basis voor beter worden en met ervaring komt de rest. Dat geldt voor de trainer, voor de coach, maar bovenal voor de spelers. Samen beter worden
Ron Bunschoten
Coördinator breedteteams sv Huizen JO15-JO19 / 2019-2020
Bij de aanpak wordt aangegeven (zoals hier) wanneer een item ten opzichte van voorgaande seizoenen nieuw is dan wel significant veranderd is.
Missie, visie en doelen
Visie
De visie voor de breedteteams bestaat uit twee delen:
- Het is leuk om bij de breedteteams betrokken te zijn!
- Alle actieve betrokkenen zijn gericht bezig om samen beter te worden.
Missie
De missie die daaruit voorkomt:
- Transparante structuur, organisatie en aanpak met de focus op voetbal
- Spelers en teams spelen op passend niveau
- Spelers als individu krijgen mogelijkheden om (sneller) te ontwikkelen
- Begeleiding is op niveau om spelers te kunnen ondersteunen
- Er is team-overstijgende saamhorigheid en bereidheid elkaar te helpen
- Nadrukkelijke aansluiting bij selectie in organisatorisch opzicht
Doelen
Voor het seizoen 2019-2020 zijn een aantal (meetbare) doelstellingen bepaald.
Item |
2018-2019 |
2019-2020 |
Omschrijving |
Resultaat |
Doelstelling |
Percentage gemiddelde opkomst bij trainingen |
77% |
80% |
Percentage gemiddelde opkomst bij wedstrijden |
87% |
90% |
Percentage winstpartijen |
39% |
50% |
Aantal breedteteams na de winsterstop een klasse hoger |
1 |
2 |
Percentage top 6 noteringen in voorjaarscompetitie |
40% |
50% |
Percentage doorstroming van breedte- naar selectie in 2020-2021 |
21% / 4% |
10% |
Vanuit de visie kan een structuur (verder) worden ingericht. Daarbij is het belangrijk om met alle betrokkenen tot heldere afspraken te komen. Duidelijke afspraken en aandachtspunten zorgen voor rust en bevordering van een goede sfeer.
Deze afspraken worden niet in beton gegoten, het is juist de bedoeling om te kijken hoe ze in de praktijk verlopen. Mocht het nodig zijn om de afspraken bij te stellen; vooral doen! Het is immers wel de bedoeling dat een ieder zich aan de afspraken houdt en dat deze zo transparant mogelijk zijn.
Er moet ruimte zijn om het binnen de teams zelf verder in te vullen. Belangrijkste van alles is dat er over gesproken wordt en er in het team afspraken worden gemaakt die voor iedereen acceptabel en duidelijk zijn. Van die afspraken is een deel 'verplicht', d.w.z. een set aan afspraken die voor de teams gelden die sterk gestimuleerd worden om daaraan te conformeren. Deze set aan generieke afspraken zijn voor alle breedteteams JO15 t/m JO19 van toepassing.
Spelers, het gaat om jullie!
Alles en iedereen is bezig om de spelers zoveel als mogelijk plezier te laten beleven en te kunnen laten presteren. De inbreng van de spelers zelf is van groot belang! Dat betekent dat zij gestimuleerd worden om mee te denken, mee te praten.
Als er iets is, zeg het.
Het is voor alle betrokkenen van belang om zich te laten horen als er zaken niet goed verlopen.
Uiteraard mag dat ook als er het gevoel is dat zaken wel goed gaan!
Er wordt altijd direct gecommuniceerd (praat met elkaar, niet over elkaar) en het wordt sterk gestimuleerd dat de spelers zelf communiceren, in ieder geval duidelijk betrokken zijn.
Dus geen afspraken maken t.a.v. voetbal technische ontwikkeling en/of gedrag over de speler maken tussen bijvoorbeeld een ouder en de coach als de speler er zelf niet bij is.
Verder gaat het voornamelijk om:
- aandoeningen, medicijn gebruik
- aanpassing in telefoonnummer, mailadres
- als speler(s) behoorlijk geblesseerd is geraakt, speler(s) betrokken in een discussie/ruzie binnen het team die niet opgelost lijkt
- (aanhoudend) ongewenst gedrag van speler, ouder of begeleider.
Als er iets is, zeg het. Maar niet tijdens de wedstrijd/training.
De trainer, coach en leider/leidster zijn met de begeleiding van het team bezig. Dit geldt voor zowel de voetbaltechnische aspecten en houding + gedrag.
Het is niet de bedoeling dat anderen tijdens een training en/of een wedstrijd dat doen. Dan gaat het met name over het niet geven van aanwijzingen aan de spelers. Agressief gedrag langs de lijn wordt niet getolereerd en ook het maken van opmerkingen naar grens- en/of scheidsrechter zijn niet gewenst.
Aanmoedigen mag altijd, graag zelfs.
Prioriteiten? Gezondheid, school/werk, voetbal
In het algemeen wordt uitgegaan van de volgende prioriteiten:
- gezondheid (mentaal/fysiek)
Als dit niet in orde is, kunnen de volgende niet of beduidend minder worden gedaan.
Ook hierbij wordt gestimuleerd dat de spelers zelf dit inschatten (ernst blessure, mentale conditie)
- school/werk
- voetbal
Houding en gedrag? Doe normaal en maak afspraken.
Er valt veel te zeggen over (gewenst) gedrag, maar is feitelijk tot deze afspraak samen te vatten.
Doe normaal, zeg het als er iets is, oftewel: wat voor de één normaal is, hoeft voor de ander niet zo te zijn. In dat geval praten we daar over en proberen we tot afspraken te komen.
Er zijn wel een aantal afspraken die onder houding en gedrag vallen die voor iedereen gelden:
- hand geven aan begeleiding en elkaar voor en na training/wedstrijd
- hand geven aan tegenstander, grens- en scheidsrechter bij start en na afloop van de wedstrijd
- afmelden, tijdig en juist (dit wordt apart toegelicht)
- samen materialen compleet houden en opruimen
- positief naar elkaar, respect voor tegenstanders en arbitrage
- douchen na de wedstrijd 'verplicht', na de training mag

Wisselen op basis van tijd en niet op kwaliteit
Het is de bedoeling dat de spelers aan het einde van het seizoen zo veel als mogelijk nagenoeg evenredig veel speeltijd hebben gekregen. Het doel is dan ook om te wisselen op basis van tijd en niet op basis van kwaliteit. Het wisselbeleid wordt niet uitgevoerd worden om wedstrijden te winnen.
De begeleiding van een team dient bij het wisselschema rekening te houden met de registratie.
Het is niet perse noodzakelijk om het rijtje van de percentages aan te houden. De coach is daar vrij in, wel binnen de grenzen van het doel.
De tijdsduur van 1 wisselbeurt is een kwart van de totale speeltijd.
Bijvoorbeeld, een speler uit de JO17 heeft dan een wisselbeurt van 20 minuten met een wedstrijd die 80 minuten speeltijd kent. Er kan dan vanaf worden geweken (bijvoorbeeld bij een blessure) en dan is het zaak samen te bepalen hoeveel wisselbeurten en dan geregistreerd worden.


Overtallig aantal bij wedstrijden
Een team speelt met maximaal 15 spelers (14 veldspelers en 1 keeper) een wedstrijd. Als een team uit meer spelers bestaat, dan treedt de regel voor overtallig aantal in werking. Dit houdt in dat er maximaal 15 spelers op het wedstrijdformulier wordt gezet.
Dit moet gelijkmatig worden verdeeld, zodat de spelers even vaak ‘aan de beurt’ zijn. In een team met 16 spelers betekent dat 1 speler per wedstrijd niet meedoet. In het geval dat bij elke wedstrijd iedereen aanwezig is en er een zogeheten vaste keeper is, betekent dat elke veldspeler 1x per 15 wedstrijden niet meespeelt.

Afwezigheid heeft impact
Een duidelijk terugkerend punt van irritatie is het afmelden van (veelal dezelfde) spelers en dan vooral wanneer dat op het laatste moment (vlak voor een training of wedstrijd) of zelfs helemaal niet gebeurde. Ook te laat komen kan op weinig enthousiasme rekenen.
Dat dit impact heeft op het team mag duidelijk zijn en derhalve zijn er consequenties verbonden aan te laat komen, afmelden en met name het niet aanwezig zijn zonder dat te melden. Ongeacht de reden.
Afwezigheid kost de speler speeltijd in de wedstrijd.
Dit hangt samen met het uitgangspunt dat er gewisseld wordt bij de wedstrijden op basis van tijd en niet op kwaliteit. Afwezigheid heeft impact en afwezig zonder of te late afmelding telt extra zwaar.
Kort gezegd moet er de situatie komen dat aan de hand van registratie (=feiten, dus geen gevoel dat kan leiden tot welles-nietes discussies) de spelers die meer aanwezig zijn dat terug krijgen in de vorm van speeltijd.
Een afmelding voor een training of wedstrijd moet uiterlijk 24 uur voor de start van de training of wedstrijd binnen zijn. Het gaat dan om een definitieve afmelding. Een aankondiging dat een speler mogelijk niet kan is weliswaar voor de begeleiding goed om te weten, voor de registratie telt de definitieve afmelding. Of het uitblijven daarvan.
Afmelden is altijd in de Whatsapp groepsapp. De reden van afwezigheid hoeft niet vermeld te worden, ook niet (apart) naar de begeleiding, mits het met het team te maken heeft.
In het seizoen 2018-2019 is bij de breedteteams JO12 t/m JO19 een registratie bijgehouden. Van alle teams werd aan- en afwezigheid bij elke training en wedstrijd geregistreerd. Van de afwezigen werd genoteerd of dat met of zonder afmelding was.
Daarnaast waren er mogelijkheden om vele andere zaken te registreren, zoals wie er gescoord heeft, wie een assist heeft gegeven, in welke speelminuut er gescoord is, hoeveel speelminuten de spelers op welke posities hebben gespeeld en wie er wissel hebben gestaan.
Deze registratie biedt in- en overzicht en kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt.
Spelers/ouders en begeleiding beschikken met de registratie over feiten in plaats van (onderbuik) gevoel. Tactiek, wisselschema, spelen op een bepaalde positie, een ranglijst van topscoorders en/of assists et cetera; gebaseerd op feiten..
Deze registratie wordt ook in het seizoen 2019-2020 onderhouden en gaat bestaan uit een verplicht en een extra deel.

Verplichte registratie
De begeleiding van het team is verplicht om te registreren c.q. te melden aan de coördinator:
- de aan- en afwezigheid bij trainingen en wedstrijden (dan wel te laat komen)
- de wisselbeurten bij de wedstrijden
- het meespelen van spelers uit andere teams bij wedstrijden
- niet meespelen van spelers in geval van overtallig aantal bij het eigen team
Deze items bepaalt voor een speler de speeltijd in de wedstrijden van het eigen team.
Aan- en afwezigheid
Afwezigheid heeft effect en afwezig zonder of te late afmelding telt extra zwaar.
De percentages van de spelers wordt gebruikt bij het wisselen tijdens de wedstrijd.
De registratie van aan- en afwezigheid per training en wedstrijd bestaat uit drie opties:
1) Aanwezig
2) Aanwezig + te laat
3) Niet aanwezig + op tijd afgemeld
4) Niet aanwezig + niet of niet op tijd afgemeld
Een definitieve afmelding voor een training of wedstrijd moet uiterlijk 24 uur voor de start van de training of wedstrijd binnen zijn. Dan wordt het als optie 3 gerekend.
Valt het binnen die 24 uur voor de start van een training of wedstrijd, dan valt het onder optie 4.
Er wordt een tijdstip afgesproken om aanwezig te zijn, zowel bij wedstrijden als bij trainingen. Significant te laat betekent registratie als optie 2.
Wisselbeurten bij de wedstrijden
Zoals gesteld, een wisselbeurt is qua tijd een kwart van de totale speeltijd van de wedstrijd.
Meespelen van spelers uit andere teams
Als de situatie daarom vraagt door teveel afwezigen van het eigen team, kunnen er gastspelers worden gevraagd mee te spelen. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden:
- Eigen team gaat voor; dat geldt zowel voor de gastspelers die het eigen team als prioriteit hebben alsmede voor de spelers van het team waar gastspelers mee doen. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat de spelers van het eigen team meer wissel staan dan de gastspelers, keepers uitgezonderd
- Spelers die te maken hebben met overtallig aantal bij het eigen team hebben voorrang, gevolg door spelers die met het extra traject meedoen
- Dit moet binnen de regelgeving van de KNVB vallen (dispensatie e.d.), de gastspeler moet op het wedstrijdformulier worden vermeld.
Qua registratie levert het de gastspeler bonus op die positief telt bij zijn percentage, ongeacht hoeveel speelminuten er zijn gemaakt.
Overtallig
Het is mogelijk dat er bij een team de regel van overtallig aantal van toepassing is.
Qua registratie telt dit positief mee voor de betreffende speler door een (vaste) waarde mee te rekenen die een positieve uitwerking heeft op het percentage. De betreffende speler kan een dubbel positieve bonus ‘scoren’ door ook als gastspeler bij een ander team mee te doen.
Berekening
Bij de berekening worden bovenstaande items meegenomen. De speler bouwt punten op, zoals in onderstaand voorbeeld is te zien.
In dit voorbeeld is speler B eerst aan de beurt om te wisselen in de wedstrijd en dan speler A.
Iedereen op niveau en extra voor iedereen
Een speler wordt ingedeeld bij een team en dat team krijgt training en speelt wedstrijden.
Het is de essentie in de basis. In het model ‘basis en extra’ wordt aan deze basis een extra laag toegevoegd met als doelstellingen:
- Elke speler speelt op juiste voetballende niveau
- Individuele ontwikkeling versnellen
- Mogelijkheden tot extra trainingen en speelminuten in wedstrijden
- Uitwisselbaarheid tussen teams vergroten
- Beter en breder inzicht van niveau van individuele spelers
Er gelden een aantal uitgangspunten:
- Voor elke speler geldt dat de basis gegarandeerd is
- Op basis van vrijwilligheid kan elke speler gebruik maken van extra opties
- Indeling is gericht op individuele ontwikkeling met de focus op voetballend niveau
- Eigen team gaat voor, een speler kan extra trainingen volgen als het percentage aanwezig bij de trainingen van het eigen (basis)team minimaal 75% is
- Eigen team gaat voor, een speler kan een wedstrijd bij een ander team meespelen als dat niet conflicteert met de wedstrijd van het eigen (basis)team
- Begeleiding van de teams stellen samen met speler elke 6 weken extra opties vast
- Meetrainen in balans qua kwantiteit en intensiteit
- Stoppen door speler met extra teams kan per direct
- Starten met extra teams kan vanaf de eerste periode of later aanhakend bij een latere periode
- Inzicht en overzicht van planning voor alle spelers en begeleiding
Model in praktijk
In het model worden een aantal momenten in een seizoen gehanteerd.
Bij de start van het seizoen worden de teams samengesteld. Daarbij wordt primair per speler gekeken wat voetballend het beste niveau zou zijn. Aan het begin van het seizoen zijn er geen extra opties.
Er wordt in deze eerste periode van het seizoen gekeken wat het niveau van de spelers is, of de spelers op het juiste niveau zijn ingedeeld. Na deze eerste periode voor de spelers die dat willen de extra teams vastgesteld en ingepland. De speler traint mee met een extra team en maakt, waar mogelijk, ook speelminuten in wedstrijden voor het extra team.
Vervolgens wordt gedurende de rest van het seizoen per interval van 6 weken de extra opties bekeken. Daarbij geldt de winterstop als onderbreking van de 6 weken. In elke periode wordt de ontwikkeling en voorkeuren van de spelers bekeken om waar mogelijk c.q. waar nodig de extra teams te bepalen en in te plannen.
In het plaatje is als voorbeeld te zien dat een speler ingedeeld is bij het basisteam JO15-4.
Na de 1e periode komen daar 3 extra teams bij. De speler gaat meetrainen bij het extra team JO15-5.
In de volgende periodes blijven deze extra teams gelijk en wijzigt alleen de volgorde. De speler gaat meetrainen bij het eerstgenoemde extra team.
Naast de taken en verantwoordelijkheden van de trainer en coach zijn nog een aantal taken die het mogelijk maken dat de spelers kunnen trainen en wedstrijden kunnen spelen. Het is beter daar gezamenlijk afspraken over te maken dan verwachtingen te hebben die niet worden uitgesproken.
Dan komt het neer op de bereidheid om een steentje bij te dragen.
Er zijn een aantal taken waar een ieder zich op kan inschrijven. Degene die zich committeert aan een taak, zal deze gaan uitvoeren dan wel zelf zorgen voor vervanging. Het is aan het team of er per taak een vaste persoon of groepje personen op staat. De taak geldt in principe voor het hele seizoen.
Natuurlijk staat het vrij om er extra taken bij te zetten, wanneer bijvoorbeeld een ouder zich graag nuttig wil maken voor het team met een activiteit die er nog niet op staat.
Kern van het schema is dat duidelijk wordt wat er concreet aan taken ligt met het onderscheid wat er moet gebeuren en wat extra is.
\Dit schema geldt voor de taken binnen een team. Het is goed denkbaar dat team-overstijgende taken er ook een schema komt waar op ingetekend kan worden. Het is bijvoorbeeld goed denkbaar dat een ouder het leuk vindt om bardienst te draaien, EHBO dienst wil vervullen of in de IT een helpende hand wil bieden. Binnen de vereniging zijn er meerdere commissies, elk met een eigen aandachtsgebied, die op de site van sv Huizen uitgebreid zijn toegelicht.
Alternatief voor trainer/training en coach/wedstrijd
Het is niet vanzelfsprekend dat een training of wedstrijd doorgaat.
Uiteraard speelt het weer daarbij een belangrijke rol, trainingen en wedstrijden kunnen door weersomstandigheden worden afgelast. Een andere optie is dat er te weinig spelers zijn die de training kunnen volgen dan wel de wedstrijd kunnen spelen.
Een training kan niet doorgaan als de trainer niet kan en bij een wedstrijd is het goed voor te stellen dat een wedstrijd niet doorgaat als de tegenstander het afblaast, om welke reden dan ook.
Daarvoor zijn er alternatieven. Deze zijn alleen van toepassing als dat voldoende tijd heeft om te organiseren en communiceren. Het geeft eens te meer het belang van afmelden aan en dan vooral het tijdig afmelden. Ander belangrijk aspect is dat het op basis van vrijwilligheid is.
Te weinig spelers aanwezig bij training
Om continuïteit van trainingen meer te garanderen en tegelijkertijd ook kwaliteit van de training te bewaken geldt er een regel met betrekking tot een ondertal:
Een training is met minimaal 8 spelers.
Het komt de kwaliteit van de training niet ten goede als er minder dan 8 spelers zijn.
Als het tijdig bekend is dat er te weinig spelers op de training zullen zijn, dan wordt de mogelijkheid bekeken of de spelers de mogelijkheid kunnen krijgen om bij een ander team mee te trainen.
Ook is het een optie om te kijken welke spelers uit andere teams kunnen meetrainen om het aantal op te hogen. Denk hierbij aan spelers uit het extra traject voor wie het meetrainen bij het team een optie is.
Mocht het zo uitkomen dat bij de training zelf blijft dat er te weinig spelers zijn (bijvoorbeeld als onverhoopt er een aantal spelers niet aanwezig zijn en dat niet hebben gemeld), dan wordt de training formeel afgeblazen. Het is dan wel een optie om met het kleine groepje toch even te voetballen, maar telt de training in de registratie als geannuleerd.
Trainer niet aanwezig bij training
Als de trainer zelf zich afmeldt, dan zijn er de alternatieven om de training over te laten nemen door een backup (zie vrijwilligers schema), door een trainer van een ander team of door de coördinator.
Het is niet raadzaam om het team met een ander team mee te laten doen. Wat geldt voor te weinig spelers bij een training is ook van toepassing voor een te grote groep; het komt de kwaliteit van de training niet ten goede.
Het is wel een alternatieve optie om te bekijken of de spelers de mogelijkheid kunnen krijgen om mee te trainen met andere teams, waarbij de groep wordt verdeeld over trainingen van andere teams.
Te weinig spelers voor een wedstrijd
Dit aantal is reglementair vastgesteld. Een team moet minimaal 7 spelers hebben om een wedstrijd te kunnen spelen. Uiteraard is dat geen wenselijke situatie en is het ook wel zo prettig als een team met
1 of 2 wisselspelers kan aantreden.
Bij te veel afmeldingen kan niet zonder meer een wedstrijd worden afgezegd. Gebeurt dat te laat, dan kost dat de vereniging een boete. Als al ruim van tevoren bekend is dat er te weinig spelers zijn (bijvoorbeeld in een schoolvakantie), dan kan dit bij het secretariaat worden gemeld.
Alternatieven zijn dat er spelers uit andere teams worden gevraagd om mee te spelen.
Daar zitten een aantal voorwaarden aan vast, zoals beschreven onder ‘Registratie-meespelen van spelers uit andere teams’. Ook hier zijn de spelers uit het extra traject een alternatief, als het voor hen een optie is om de wedstrijd bij het andere team mee te spelen.
Coach niet aanwezig bij de wedstrijd
Dit is geen reden om de wedstrijd niet te spelen. Ideaal is het niet, dat mag duidelijk zijn, maar niet onoverkomelijk. De coaching kan worden overgenomen door de backup (zie vrijwilligers schema), indien mogelijk door een coach van een ander team of door de coördinator.
Als dat niet lukt, dan is het de bedoeling dat de leider en/of ouders minimaal de registratie bijhouden.
Training
Er wordt een training schema vastgesteld waar de (vaste) trainingen van de teams staan genoteerd.
Hierop is te zien welk team er op welke dag + tijdstip en op welk veld training heeft.
Veld
Het veld is niet alleen van belang voor de beleving, maar ook voor continuïteit.
Trainen op een kunstgrasveld geeft toch een ander gevoel dan op een natuurgrasveld, zeker als de kwaliteit van het natuurgrasveld naarmate het seizoen vordert minder wordt. Dit komt de kwaliteit van de training ook niet ten goede. Behalve dat aspect is continuïteit van belang; een natuurgrasveld wordt doorgaans vaker afgelast dan een kunstgrasveld.
Er wordt geprobeerd om de breedteteams ook op kunstgras te kunnen laten trainen. Daarbij is een roulatieschema een optie, waarbij een (deel van een) kunstgrasveld voor een bepaalde dag + tijd voor een breedteteam is gereserveerd. De breedteteams kunnen dan rouleren om zo even vaak van deze faciliteit gebruik te kunnen maken. Een optie is om halverwege het seizoen te ruilen van velden (en dus ook dagen + tijd).
Anderzijds is het ook van belang om de breedteteams in het schema zoveel als mogelijk te verspreiden.
Dat heeft te maken met materialen en meetrainen. Het is voor spelers die meedoen met het extra traject makkelijker om met een ander team mee te trainen als die training niet gelijktijdig (en als het even kan ook niet direct achter elkaar) zijn.
Qua materialen is spreiding van trainingen gunstiger, er kan dan met minder materialen in totaal met meer materialen per team worden getraind.
Materialen
Er is materiaal aanwezig om trainingen te kunnen geven. Dan gaat het om ballen, hesjes en pionnetjes.
Het is echter niet in overvloed aanwezig. Zoals gezegd, als de teams niet tegelijkertijd trainen, kan een team van meer materiaal gebruik maken. Er is vooral aandacht voor de ballen. Dat er eens een hesje tussen zit die wat ouder en wellicht zelfs een beetje stuk is; het is minder erg dan slechte ballen.
Een team moet kunnen beschikken over goede ballen, voldoende in aantal (minimaal de helft van het totaal aantal spelers) en voor die leeftijdscategorie geschikt; jongere voetballers spelen met ballen lichter in gewicht.
Frequentie
Veelgehoord is de wens om vaker te trainen. Uiteraard is dit voor de ontwikkeling van de spelers en teams bevorderlijk en het is leuk! Er zit natuurlijk wel een praktische kant aan: het moet wel kunnen.
Dan gaat het om een trainer en een beschikbaar veld.
Oplossing is simpel gezegd (in praktijk lastig gebleken om te realiseren!): als er een trainer is die dat kan en wil doen met een team, dan gaan we op zoek naar mogelijkheden in het schema.
Andere vorm van trainingen
De veruit meest voorkomende vorm van training is dat er per team een serie oefening wordt afgewerkt.
Bij de breedteteams gaat ook gekeken worden naar de mogelijkheden om trainingen in andere vormen te kunnen aanbieden.
De intentie is om 1x per 6 weken de trainingen te laten bestaan uit onderlinge oefenwedstrijden.
In deze oefenwedstrijden kunnen coach en trainer natuurlijk het een en ander uitproberen, maar is het vooral voor de teams interessant om de krachten te meten. Het kan zijn dat er tegen een lager of hoger team in dezelfde leeftijdscategorie wordt gespeeld of tegen een team uit een lagere of hogere leeftijdscategorie. Mogelijk dat er in een seizoen vaker tegen dezelfde tegenstander wordt geoefend, een mooie gelegenheid om ontwikkeling te kunnen bekijken.
Voor de keepers wordt geprobeerd een specifieke keeperstraining aan te bieden.
Verder wordt er gekeken of het mogelijk is om ook specifieke conditie-trainingen te kunnen aanbieden.
Mogelijk dat er vanuit het vrijwilligers schema dit mogelijk wordt, waarbij het goed denkbaar is dat dit niet op de velden van sv Huizen hoeft plaats te vinden.
Hier gaat het voornamelijk over de communicatie momenten die er altijd zijn rondom trainingen en wedstrijden. Een deel daarvan zijn niet structureel, d.w.z. standaard bij elke training en/of wedstrijd, maar zouden kunnen voorkomen. Deze zijn in lichtgroene vakken weergegeven.
Wedstrijd info
Voor elke wedstrijd worden de voornaamste zaken in de app gecommuniceerd.
Minimaal vereist is:
- Datum en tijdstip wedstijd (aanvang)
- Tijd en locatie om te verzamelen
- Adres (in geval van een uitwedstrijd)
Daarnaast kunnen er nog een aantal zaken worden opgenomen in deze communicatie, zoals:
- Tegenstander
- Vlagger en andere benodigde vrijwilligers taken
- Afwezigen
- Opstelling + wisselschema
Wedstrijd statistieken
Bij elke wedstrijd wordt de statistieken bijgehouden. Dit is naast de registratie van aan- en afwezigen.
Bij deze statistieken in het vereist om te noteren wie er wisselbeurten heeft gehad .
Daarnaast kunnen de posities waarop de spelers hebben gestaan en de doelpunten (makers, assists, in welke minuut) worden genoteerd.
Er is een standaard formulier die elk team kan gebruiken om de statistieken te noteren en door te geven. Deze is als bijlage opgenomen.
Whatsapp groepen en mail
Er wordt per team een Whatsapp groep gemaakt. Deze groep wordt aangehouden voor communicatie zoals hierboven gesteld. Het is dus van belang dat er per speler minimaal 1 persoon in deze groepsapp zit. Een maximum is er eigenlijk niet, iedereen die in de groep op de hoogte wil blijven kan toegevoegd worden.
Uiteraard is een ieder vrij om ook in andere groepsapps te zitten of te maken. Echter, de informatie wordt in de team groepsapp gedeeld en er wordt verwacht dat een ieder die informatie (snel) tot zich kan nemen.
Hetzelfde principe geldt voor mail. Er wordt weliswaar minder per mail dan met Whatsapp gecommuniceerd, het is van belang dat er minimaal 1 mailadres per speler bekend is waar mail naartoe verzonden wordt. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de mail regelmatig wordt gecheckt en gelezen.
Meerdere mailadressen per speler aangeven is altijd mogelijk.
Voetbal.nl, Wedstrijdzaken en svHuizen.nl
Met de app (en site) voetbal.nl kunnen de wedstrijden van het team worden gevolgd, d.w.z. het wedstrijd programma, de uitslagen en de ranglijst.
Op de site van sv Huizen worden de wedstrijden en uitslagen hiervan overgenomen en uiteraard staan hier vele andere artikelen die de vereniging bezig houden. Een team kan hier ook foto’s en wedstrijdverslagen op publiceren.
Met deze app en sites kan iedereen het team volgen. Als er op de site van sv Huizen een bericht komt dat de trainingen zijn afgelast, als er op de voetbal.nl app staat dat een wedstrijd een ander tijdstip heeft gekregen; het zijn voorbeelden die een ieder kan zien en delen met het team.
De coaches van de teams hebben de app Wedstrijdzaken nodig om het (digitale) wedstrijdformulier te kunnen invullen en accorderen.
Inhoudelijke ondersteuning trainer/coach
Samen beter worden is niet alleen van toepassing op de spelers, dit geldt net zo goed voor de begeleiding! Er wordt vanuit coördinatie geprobeerd om zo veel als mogelijk ondersteuning te geven. Dan gaat het natuurlijk om voetbaltechnische zaken, maar kan ook gaan over het begeleiden van een groep of specifiek individu. Dan gaat het meer om houding en gedrag.
Demonstratie training + bijeenkomst
De coördinator bedenkt de oefenvormen voor de trainingen en deelt deze op papier. In praktijk kunnen de trainers, coaches en leiders naar de demonstratie training aan het begin van de week komen.
De coördinator geeft de training en instrueert de trainers. Hoe gaan de oefeningen (qua organisatie), hoe kunnen ze makkelijker of moeilijker worden gemaakt als dat nodig is, wat is belangrijk om op te letten/focussen , wat zijn de coach momenten et cetera.
Voor de coaches kan de training interessant zijn om de aansluiting met de wedstrijd met het eigen team te bedenken, de zogeheten wisselwerking.
Na de training is er gelegenheid om met de begeleiding, van het eigen en andere teams, en de coördinator zaken te bespreken. Een wekelijks overleg om te kijken hoe het gaat, waar men tegen aan loopt en wat er aandacht behoeft. Ook dit kan bestaan uit voetbaltechnische zaken, organisatorische zaken en/of houding/gedrag.
Wisselwerking training en wedstrijd
Het is van groot belang dat de wisselwerking tussen training en wedstrijd zo optimaal mogelijk is.
De begeleiding van het team moet, met ondersteuning van de coördinator, dat de aandachtspunten uit de wedstrijd worden vertaald naar de training en dat de aandachtspunten van de training worden meegenomen in de wedstrijd.
Dit overleg kan effect hebben op de oefenvormen die worden gemaakt. Wanneer vanuit meerdere teams er een duidelijke behoefte is, dan wordt daar rekening mee gehouden.
Verder is het de bedoeling om bij de oefenvormen ook een vrij deel te laten, waarbij de trainer oefenvormen kan bedenken of van de aangeleverde oefenvorm de focus kan veranderen om zo meer aan de behoefte van het team te voldoen. Uiteraard heeft dat vervolgens effect op de aanpak voor de wedstrijd en dus zullen trainer en coach dat onderling goed moeten overleggen.
Dat is ook de voornaamste reden waarom het ideaal is als de trainer en coach dezelfde persoon is.
Ook hier geldt dat de spelers gestimuleerd worden om mee te denken. Dus na de wedstrijd bespreken wat er goed ging en wat er (op de training) aandacht zou moeten krijgen.
In het seizoen 2018-2019 is een traject gestart om voor de trainingen (en wedstrijden) van de breedteteams JO12 tot en met JO19 een uniforme aanpak en structuur te realiseren.
Als soort nulmeting is aan het einde van seizoen 2017-2018 een enquête naar alle breedteteams JO12 t/m JO15 verzonden betreffende de trainingen van deze teams. Dit leverde (slechts) 19 reacties op en een gemiddelde waardering van 2,2 op de schaal 1 t/m 4. In december 2018 is dezelfde enquête nogmaals gehouden.
Dat leverde 52 reacties en een gemiddelde waardering van 3,4 op.
Aan het einde van het seizoen (juni 2019) is de enquête online aan de breedteteams JO12 t/m JO19 aangeboden. Dit heeft geleid tot 90 reacties en een gemiddelde waardering van 3,3.
Dit zijn de totalen van de reacties. Bij de enquête was het mogelijk toelichting te geven en die reacties staan hier logischerwijs niet vermeld. Wel zijn de aandachts- en verbeterpunten benoemd die mede zijn voortgekomen uit deze toelichtingen.
Rol en team
Communicatie trainingen
Communicatie wedstrijden
Opzet trainingen
Opzet wedstrijden
Algemeen
Verbetermaatregelen
Communicatie
Het blijft en blijkt altijd lastig, communicatie.
Er is dit seizoen daar bewust de nadruk op gelegd, temeer om het algemene gevoel dat er te weinig aandacht is voor de breedteteams proberen om te buigen. Uit een aantal toelichtingen is gebleken dat dit geslaagd is. Het werd benoemd als helder, compleet duidelijk en/of uitgebreid. Dat een goede vorm en juiste balans van communicatie lastig is, blijkt ook wel uit een aantal reacties: “niet te veel communiceren” en “goede duidelijke communicatie, wel heel veel”.
Ook blijkt het lastig om het onderscheid te begrijpen tussen communicatie vanuit sv Huizen en anderen. Het gaat wat dat betreft bij de communicatie over wie dat doet en met name in welke rol.
Wanneer bijvoorbeeld een vader de rol van trainer of coach op zich heeft genomen, dan is zijn communicatie over trainingen en/of wedstrijden namens de vereniging. Een bericht van deze vader dat zijn kind niet bij een wedstrijd is, is vanuit de rol als ouder. Echter, een bericht van deze vader dat de wedstrijd afgelast is, komt vanuit zijn rol als coach en dus namens sv Huizen.
Verbetermaatregel: opstellen communicatie protocol
Ongeveer een kwart van de toelichtingen zijn terug te brengen tot een verbetermaatregel om een communicatie protocol op te stellen.
Communiceren op zich is divers en complex, het wordt al een stuk gemakkelijker als er structuur en herhaling in zit. Feitelijk kan de communicatie grotendeels ‘op maat’ worden gemaakt; er wordt getraind en er worden wedstrijden gespeeld. Daaromtrent kunnen de communicatie momenten worden bedacht qua inhoud en tijdstip. Omdat dit voor elk team geldt, kan dit ook uniform worden gemaakt.
Daarnaast is het ook van belang transparant te maken hoe de communicatie qua keten in elkaar steekt. Vaak is de leider/leidster van een team degene die de berichtgeving naar het team verzorgt. Dit zal echter in veel gevallen het ‘eindstation’ zijn waar vele andere personen in een bepaalde rol daar aan vooraf zijn gegaan.
Een duidelijk punt wat in het protocol zal moeten komen is het onderscheid tussen ‘schriftelijke’ en mondelinge communicatie. Met een aantal richtlijnen moet duidelijker worden wat niet gepast is (bijvoorbeeld negatieve emotie naar 1 persoon in een groepsapp) en waar de grens ligt.
Afmelden
Een duidelijk punt van irritatie was het afmelden van spelers en dan vooral wanneer dat op het laatste moment (vlak voor een training of wedstrijd) of zelfs helemaal niet gebeurde. Ook werd veelvuldig opgemerkt dat het vaak dezelfde spelers zijn die niet aanwezig zijn.
Op dit punt werd door de teams verschillend gehandeld. Niet aanwezig zonder afmelding kon een speler bij team A op een extra wisselbeurt te staan en voor een speler bij team B gold dat niet.
De krachttermen in de toelichtingen op dit punt logen er niet om: sancties, vanuit de vereniging spelers/ouders aanspreken, harde maatregelen, consequentie, team in de steek laten.
In het afgelopen seizoen is er registratie bijgehouden van de aan- en afwezigheid van alle trainingen en wedstrijden bij de teams. Bij alle wedstrijden van de JO12 t/m JO19 breedteteams is de gemiddelde opkomst 87%, is het gemiddelde percentage afmeldingen 12%. Het gemiddelde percentage van spelers die niet aanwezig waren en zich niet hebben afgemeld ligt voor deze 10 teams onder de 1%.
Dan lijkt dat mee te vallen, echter dient daarbij vermeld te worden dat er niet is gekeken wanneer een afmelding is gekomen.
Bij de trainingen liggen die percentages anders. Een gemiddelde opkomst van 77%, een gemiddeld percentage afmeldingen van 21% en een gemiddeld percentage niet aanwezig + niet afgemeld van 2%.
Natuurlijk verschilt dat per team. Het team met het hoogste gemiddelde percentage aanwezigheid bij zowel trainingen als wedstrijden is op 90% komen te staan. Het laagste gemiddelde is op 76% uitgekomen.
De registratie heeft inzicht gegeven en in het afgelopen seizoen is de mogelijkheid geboden om daar in praktijk gebruik van te maken. Met die ervaringen wordt het vertalen van de registratie naar effectieve speeltijd een verbetermaatregel.
Verbetermaatregel: afwezigheid vertalen naar speeltijd
De speler bouwt een percentage op met aanwezigheid bij trainingen en wedstrijden. Afwezigheid heeft effect op dat percentage en afwezig zonder of te late afmelding telt dan extra zwaar. De percentages van de spelers wordt gebruikt bij het wisselen tijdens de wedstrijd. De wisselbeurten worden meegenomen in de registratie.
Kort gezegd moet er de situatie komen dat aan de hand van feiten (=registratie, dus geen gevoel dat kan leiden tot welles-nietes discussies) de spelers die meer aanwezig zijn dat terug krijgen in de vorm van speeltijd.
Met aanwezigheid bouwt een speler speeltijd in de wedstrijd op. Dit hangt dan ook samen met het uitgangspunt dat er gewisseld wordt bij de wedstrijden op basis van tijd en niet op kwaliteit.
Vrijwilligers
Een vereniging wordt gedragen door vrijwilligers. In de toelichtingen is veel gesproken over de praktijkervaringen in het afgelopen seizoen. Er is een gevoel dat het vaak dezelfde ouders zijn die er aan bijdragen dat een wedstrijd gespeeld kan worden, denk daarbij aan het rijden naar uitwedstrijden en het vlaggen.
Meer dan andere keren is er ditmaal gesproken over verplichten en het opstellen van roosters. Vaak is aangehaald dat het bij andere verenigingen gebruikelijk is en blijkbaar bestaat de behoefte.
Verbetermaatregel: taakverdeling binnen de teams maken
Het is goed om duidelijk met het team af te spreken welke taken er liggen en wie deze op gaan pakken. Het is beter dan elkaar wekelijks aankijken wie het daadwerkelijk gaat doen of erger, van elkaar verwachten dat het gedaan wordt zonder dat uit te spreken.
Dit moet vanuit de coördinatie/vereniging worden vastgesteld en voor elk (breedte)team gelden.
Continuïteit trainingen en wedstrijden
In een aantal toelichtingen is gesproken over het niet doorgaan van een training of wedstrijd. Dan gaat het niet zozeer over algehele afgelastingen door weersomstandigheden, maar om het annuleren of omdat er teveel spelers zich hebben afgemeld. Ook is het annuleren van een training door afwezigheid van de trainer genoemd en het ontbreken van de coach bij de wedstrijd.
Verbetermaatregel: alternatief voor trainer/training en coach/wedstrijd
Er zal een plan B moeten komen voor deze situaties. Daarbij kan gedacht worden aan het overnemen van een training door een andere trainer, het aansluiten van de spelers bij de training van een ander team, het laten meespelen van bij de wedstrijd een ander team (waarbij in dit geval ook kan worden gedacht aan een bonus voor het percentage voor de speler in de registratie). Deze verbetermaatregel heeft ook zijn effect op het op te stellen communicatie protocol.
Verbetermaatregel: model basis en extra
Een aantal toelichtingen gingen over het op niveau indelen van spelers (in een team, team in een competitie) en dat 1x per week trainen wat weinig is om het niveau omhoog te krijgen.
Er wordt gewerkt aan een model basis en extra dart er kort gezegd op neerkomt dat elke speler in de gelegenheid zal worden gesteld om bij andere teams mee te trainen en waar mogelijk speelminuten in wedstrijden te maken. Dat kunnen hogere teams in een leeftijdscategorie zijn of teams in een hogere leeftijdscategorie. Ook worden de selectieteams hierbij om medewerking gevraagd.
Ook meetrainen bij een lager team is mogelijk, waarbij het voor dat team een lerend effect zal hebben wanneer er significant betere spelers mee doen.
Met dit model kan een speler niet alleen vaker trainen, maar zich ook meten met een hoger niveau. Ook zal dit effect hebben op continuïteit van trainingen doordat er meer spelers bij een training kunnen zijn.
Verbetermaatregel: trainingsschema optimaliseren
Behalve de wens om meer training (wat deels zal worden ondervangen door het model basis en extra) is er bij de toelichtingen aangegeven dat er roulatie op kunst- en natuurgrasvelden gewenst is en zijn er tips gegeven voor extra conditie trainingen.
De trainer als persoon is benoemd. Een belangrijke rol met een niet te onderschatten invloed op de spelers (voetbal inhoudelijk en gedragsmatig). Er is geopperd om spelers van ouders teams te laten trainen en ook hier is veelal niet het besef dat een vader de training geeft dat vanuit de vereniging doet. Typerend is de vraag wanneer de training van de club is naast die training die de vader geeft.
Ook kan er gekeken worden om meer samen te trainen. Ervaring leert dat het voor het niveau van een team beter is als het met het eigen team kan trainen. Toch zullen er voldoende opties te bedenken zijn om meer samen te trainen, bijvoorbeeld een eindpartij op een groot veld met 2 teams spelen. In het model basis en extra wordt op individuele basis geprobeerd het niveau omhoog te krijgen door mee te doen bij significant betere teams. Het is daarnaast ook denkbaar dat er meer door verschillende teams samen wordt gedaan, waardoor het niveau in een oefening hoger is dan wanneer dezelfde oefening door het eigen team wordt gedaan.
Verbetermaatregel: veldbeheer
Een terugkerend item is de kwaliteit van de velden. Die wordt niet bijzonder positief ervaren en blijft dus een punt van aandacht. Ook is benoemd in de toelichtingen dat het fijn zou zijn om te rouleren van veld bij thuiswedstrijden.
Niveau en wisselwerking training en wedstrijden
Ruim een kwart van de toelichtingen gaat over voetbal inhoudelijk. Tips over de oefeningen op de trainingen qua inhoud en afwisseling, meer aansluiting op de wedstrijden, meer conditie oefeningen en dergelijke.
Verbetermaatregel: inhoudelijke communicatie over trainingen en wedstrijden
Een punt dat verder te verbeteren is, is de communicatie van trainer naar coach en vice versa. Dit om een betere wisselwerking tussen training en wedstrijd te krijgen.
Opvallend waren de opmerkingen die aangaven dat de ouders de behoefte hadden om te weten waar op getraind werd en wat er bij de wedstrijden werd afgesproken (tactisch). Er is ook een tip binnen gekomen om wedstrijdbeelden te gebruiken. Nu zullen niet alle ouders de behoefte en/of interesse hebben om voetbaltechnische verhalen mee te krijgen, dus zal er een modus moeten worden gevonden waarbij de ouders de mogelijkheid krijgen om zich daarin te verdiepen. Het is dan ook weer niet de bedoeling om daar heel uitgebreid over te communiceren en dan is een vergelijking met school goed te maken. Je zou als ouder graag willen weten met welk onderwerp het kind in de les bezig is en niet zozeer het onderwerp inhoudelijk uitgekauwt.
Het communiceren van een plan bij de trainingen/wedstrijden is dan een goede tip die is gegeven, dus waar ligt de focus op, wat is de doelstelling van een training i.p.v. te weten hoe de oefeningen in elkaar zit.
Verbetermaatregel: inhoudelijk ondersteuning trainer/coach
Vanuit coördinatie/vereniging zou meer inhoudelijke sturing van de trainers en coaches wenselijk zijn. Dan gaat het uiteraard voornamelijk over voetbaltechnische zaken, maar ook over houding en gedrag.
Wat gaat er goed en wat heeft een speler nodig, wat heeft een team nodig om beter te worden, wat heeft een trainer nodig om kwalitatief betere trainingen te kunnen geven en wat heeft een coach nodig om het team te kunnen helpen bij de wedstrijden?
Tot slot
Het is wel duidelijk uit de reacties: er gaat veel goed, er gaat veel beter dan voorheen en er is altijd ruimte voor verdere verbetering.
Enthousiasme en ambitie is de basis voor beter worden en met ervaring komt de rest. Dat geldt voor de trainer, voor de coach, maar bovenal voor de spelers. Samen beter worden!
De laatste competitie wedstrijden zijn gespeeld, hier en daar nog een toernooi, een gezellige samenzijn om het seizoen af te sluiten, kortom: het seizoen zit er op. Inmiddels wordt er ook al weer hard gewerkt voor het volgende seizoen met het samenstellen van de selecties, gevolgd door het formeren van de nieuwe breedteteams.
Een mooi moment om even terug én vooruit te kijken.
Bij de breedteteams in de leeftijdscategorieën JO12 t/m JO19 is het seizoen gestart met enthousiaste plannen om betere trainingen door een train-de-trainer traject en een betere wisselwerking tussen trainingen en wedstrijden te gaan realiseren. Dit staat uitgebreid op de site beschreven, zie https://www.svhuizen.nl/jeugd/breedteteams-jo15-19
In praktijk is eens te meer gebleken hoe lastig het is om voor alle teams de bezetting van de begeleiding (trainers, coaches en leiders) te krijgen. En te behouden….
We hebben door dat simpele gegeven de ambitie moeten bijstellen en dan gebeurd er natuurlijk in een heel seizoen ook een hoop met zoveel teams. Er is hard gewerkt om alle spelers te kunnen laten trainen, wedstrijden te kunnen laten spelen en daarnaast om stappen te maken. Een groot compliment is op zijn plaats voor de begeleiding die dat toch maar mooi voor elkaar heeft gekregen!
Om een beeld te geven: het gaat om 10 teams die tezamen dit seizoen 280 trainingen hebben gevolgd en 236 wedstrijden hebben gespeeld. Er zijn in totaal 91 wedstrijden winnend afgesloten, 23 wedstrijden eindigden in een gelijkspel en er gingen 122 wedstrijden verloren. Er is 673 gescoord voor sv Huizen en 786x moest een tegendoelpunt geïncasseerd worden.
De resultaten per team voor 2018 en 2019 zien er als volgt uit (met groen voor winst, grijs voor gelijkspel en rood voor verlies):
Het leverde de volgende eindklasseringen op in de najaarscompetitie (2018) en in de voorjaarscompetitie (2019):
De gemiddelde opkomst bij alle trainingen is 77%, bij de wedstrijden is dat gemiddelde uitgekomen op 87%.
Dat zijn dan de meetbare resultaten, we zijn natuurlijk ook benieuwd hoe het seizoen is ervaren.
Voor deze breedteteams is een enquête beschikbaar gesteld. De spelers, ouders van de spelers en begeleiding (trainers, coaches, leiders) worden in de gelegenheid gesteld om te laten weten wat goed is gegaan c.q. gaat en wat voor verbetering vatbaar zou kunnen zijn. Belangrijk om weer van te kunnen leren en mee te nemen naar het nieuwe seizoen.
De enquête is online te benaderen en in te vullen tot maandag 24 juni.
De vragen die bij in een enquête eind vorig seizoen en halverwege dit seizoen zijn gesteld komen ook nu weer aan bod. Zodoende kunnen resultaten goed met elkaar vergeleken worden. Omdat we in dit seizoen ook nadrukkelijk meer aandacht hebben willen geven aan de (begeleiding tijdens de) wedstrijden, zijn er ook vragen met betrekking tot de wedstrijden te beantwoorden.
In de tweede seizoenshelft is er ook een zogeheten extra traject van toepassing en ook daar zijn een aantal vragen aan besteed. Er is daarnaast ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 3 kernvragen van de procesgroep sv Huizen in deze enquête mee te nemen.
De resultaten en de gegeven toelichtingen zullen intern worden omgezet naar aandachts- en verbeterpunten. De terugkoppeling over de resultaten wordt verwerkt in algemene termen/scores gebeuren en zal, naar verwachting eind juni, op deze site worden gepubliceerd.
Inmiddels zijn er al behoorlijk wat reacties ingezonden en daar zitten veel bruikbare tips bij! Het geeft maar weer aan hoe waardevol het is om niet alleen binnen de lijnen van het veld maar ook daarbuiten te proberen om door te ontwikkelen. Samen beter worden!
Stormachtige start
De zomervakantie was nog niet voorbij, velen waren nog volop van die vakantie aan het genieten.
En ineens, vanuit het ogenschijnlijke niets, begon er een storm. Dat had niets met het weer te maken, maar met voetbal. Waar menigeen net bijgekomen was van het WK in Rusland, kwam de storm uit een andere hoek: sv Huizen. En wel bij de breedteteams. Dat zal even wennen zijn geweest. Traditiegetrouw komt het voetbalseizoen voor de breedteteams pas echt op gang als de eerste wedstrijden gespeeld gaan worden. Deze keer was de start van het seizoen er eentje die menig wenkbrauwen zal hebben doen fronsen.
De storm begon zich te ontwikkelen tot een orkaan. Spelers en ouders kwamen na de teamindeling in Whatsapp groepsapps terecht en werden overspoeld met informatie. Er werd voor elk team geprobeerd om de begeleiding (trainer, coach en leider) te formeren en volgde er bakken info over een train-de-trainer traject. Er was geen ontsnappen aan en er leek nauwelijks tijd om de informatie te verwerken, laat staan te reageren.
Een storm, en zeker een orkaan, wordt vaak geassocieerd met een noodtoestand. Was de nood dan zo hoog? Nee is het antwoord. Het zal zich vast wel hebben opgelost, ervaring leert dat dit elk seizoen wel goed komt. Dan moet er een andere reden zijn geweest en die was er: enthousiasme en ambitie.
In maart (!) is het idee geboren om te starten met een train-de-trainer traject. Doel was om de trainers te helpen om beter te worden, daarmee de kwaliteit van de trainingen te verhogen en uiteindelijk de spelers en teams beter te maken. Bij de uitwerking van het idee kwam al vrij snel het inzicht dat trainers en trainingen alleen niet genoeg zou zijn.
Daar moest de wisselwerking tussen training en wedstrijd bij, daar kwam dan ook de coach en de leider bij en wordt het plaatje compleet door vanuit een visie een structuur neer te zetten waarbinnen de teams kunnen gaan functioneren. Er werden algemene afspraken en aandachtspunten bedacht, alles bedoeld om gebruik te maken van kennis en ervaring om elkaar te helpen.
Het idee was om eerst de begeleiding van de breedteteams op weg te helpen en met elkaar tot een aanpak te komen. Daarbij was de eerste missie om de bezetting van deze begeleiding rond te krijgen. Dat bleek aan het einde van een seizoen en tijdens de zomervakantie een onmogelijke klus. Het was maar de vraag of alle ideeën en enthousiaste plannen tot uitvoering gebracht konden worden.
Nadat de teamindelingen van de breedteteams bekend waren, kwam het pas echt in beweging.
De begeleiding voor de teams kwam tot stand en daarmee kwamen ook de plannen dan echt tot leven.
Benieuwd hoe dat allemaal verlopen is en wat het eigenlijk allemaal inhoudt? Check de site van sv Huizen, onder het kopje Jeugd staat de link naar Breedteteams JO12-JO19.
Inmiddels zijn we al weer volop bezig met het voetbalseizoen. De storm blijft nog wel doorgaan, we willen niet dat die storm wegzakt en het weer rustig door kabbelt. Het laatste dat we zouden moeten willen is dat we maar wat aan gaan modderen…
De teams
Er is veel te doen geweest over de indeling van de teams. Dan ging het niet zozeer over de namen van de spelers, maar over de aantallen. Bij veel teams waren 16 spelers opgenomen. Overvol, maar aan de andere kant in totaliteit weer net te weinig om een extra team te formeren. Een geweldig dilemma.
Aan de andere kant was er in de JO12 categorie het tegenovergestelde aan de hand. Eigenlijk net te weinig spelers voor 3 teams, maar dan weer te veel om 2 teams te maken.
Dan was het ook nog afwachten of er nog aanmeldingen bij zouden komen of dat er, zo vlak voor de start van het seizoen, er spelers bedachten om te stoppen met voetballen bij sv Huizen.
Ga er maar aan staan.
Uiteindelijk zijn er spelers bereid gevonden om een overstap te maken van de ene naar de andere leeftijdscategorie. Met passen en meten zijn er voor een aantal teams acceptabele oplossingen gevonden en konden alle spelers met hun team aan de slag met waar het echt om gaat: de trainingen en het spelen van wedstrijden.
In deze nieuwsbrief zijn er een aantal teams die zich graag willen voorstellen.
JO12-2
De zomervakantie is afgelopen en de voetbal is weer begonnen, ook voor de JO12-2.
Een team met een aantal nieuwe leden en 3 jongens van de voetbal die het team gaan trainen en coachen. Na de eerste bekerwedstrijden is de competitie nu ook van start gegaan.
De eerste wedstrijd hebben de jongens door goede inzet en goed samenspel prachtig gewonnen met
6-0! De tweede wedstrijd hebben ze helaas verloren met 4-3. Ze hebben het tot het laatst spannend gehouden, door eerst een achterstand van 3-2 weg te werken. De jongens hebben tot het eind gestreden en goed samengewerkt. Maar helaas kregen ze ondanks een aantal goede reddingen van de keeper toch nog het laatste tegendoelpunt. Volgende week gaan de jongens weer voor de winst!
JO13-3
Dag allemaal,
Wij willen ons even voorstellen. Wij zijn de JO 13 3 en wij bestaan uit 14 enthousiaste jongens die elke week zin hebben in een leuk potje voetbal, onder leiding van onze leuke en fanatieke coach die het beste bij de jongens naar boven wil halen. Samenspel, respect voor elkaar en voor de tegenspeler staan bij ons hoog in het vaandel.
Voor sommige jongens was het best een beetje spannend, een nieuw team en nieuwe gezichten, aftasten en nieuwe contacten maken. Erg leuk om te zien dat de jongens van JO13 3 een open team is en sociaal voor een ieder. Wij hebben nu drie wedstrijden met veel plezier gespeelt. Wij hebben er 2 gewonnen en 1 verloren, zaterdag weer voor de volle 100 procent ertegenaan. De jongens gaan graag naar de training. Plezier is in het algemeen 1 van de belangrijkste thema's binnen de trainingen.
Met plezier en inzet komen prestaties vanzelf. Het doel is dan ook leren van elkaar en beter worden.
De jongens zijn gefocust en tonen ontzettend veel inzet. Elke training proberen we een gevarieerd programma neer te zetten die aansluit op de wedstrijden.
Wij hopen op een per leuk, leerzaam en gezellig jaar met elkaar.
Groetjes Martijn, Dinant en Janneke
Noot van de hoofdtrainer: wel eens gehoord van de ‘fruitbeurt’? Ik niet, totdat ik dit bij de JO13-3 leerde. Vergelijkbaar met de vlagbeurt, waarbij ouders onderling regelen wie er gaat vlaggen is de fruitbeurt bedoeld om stukjes fruit voor de spelers mee te nemen die ze in de rust van de wedstrijd krijgen. Is toch geweldig……
JO15-3
We zijn dit voetbalseizoen vol enthousiasme begonnen met een team dat grotendeels bestaat uit spelers die al een paar jaar samen spelen, aangevuld met drie nieuwe spelers. Iets jonger, maar super gemotiveerd en fanatieke gastjes! Wat ik als trainer en coach ontzettend leuk vind om te zien, is dat de drie nieuwelingen meteen in de groep zijn opgenomen door de 'oude' garde.
Om dat proces te helpen en versnellen doen we op maandagavond altijd een teamspel aan het begin van de training. In steeds wisselende samenstellingen, zodat iedereen elkaar snel leert kennen.
Ik ben heel blij dat het ons gelukt is om voor de jongens twee trainingen in de week te verzorgen. Door mij op maandag (met assistentie van Doede) en door Ruud op woensdag. Dat is in mijn ogen voor jongens van deze leeftijd perfect, al is het in combinatie met de middelbare school en soms veel huiswerk ook best veel. Ons uitgangspunt is dat iedereen er altijd is, maar natuurlijk gaat school voor en hetzelfde geldt voor gezondheid.
Dit jaar zitten we in een competitie waarin we regelmatig op onze tenen moeten lopen, prettig want hier leren we elke week van. Soms winnen, soms gelijk spelen en af en toe met verlies leren omgaan. Prima.
Ik ben ervan overtuigd dat we dit jaar progressie gaan zien, beter gaan leren voetballen, lol maken met elkaar en dit voetbaljaar tot een heel leuk voetbaljaar gaan maken. Met elkaar, want belangrijk blijft inzet, lol en opkomst.
Groet,
Jurgen Snaphaan
JO19-2
De jongens van JO19-2 is een team wat al jaren met veel plezier met elkaar voetbalt aangevuld met een paar enthousiaste nieuwelingen.
De sfeer is goed en er wordt enthousiast getraind en op zaterdag gevoetbald. De ambitie is kampioen worden waarbij we tevens naar elkaar hebben uitgesproken dat spelvreugde minstens zo belangrijk is.
Kom een keer kijken, we spelen de thuiswedstrijden altijd om 14:30 uur!
Trainingen
Het was wel even een overgang, van de figuurlijke ‘storm’ naar de letterlijke droogte.
De natuurgrasvelden waren aan het begin van het seizoen nog niet beschikbaar en dat betekende met zijn allen weer even inschikken om zoveel als mogelijk te kunnen trainen. Dan is het wel mooi om te zien hoe de handen weer ineen worden geslagen en het beste er van wordt gemaakt.
Voor de breedteteams JO12 t/m JO19 werden de materialen in orde gebracht. Ballen opgepompt, hesjes gewassen en alles werd geteld en zoveel als mogelijk per team verdeeld. We hebben nog niet de luxe dat we uitpuilen van de materialen, helaas. Het scheelt dan wel dat de teams niet allemaal tegelijk trainen. Elke trainer is in het bezit gekomen van sleutels om zoveel als mogelijk zelfstandig de training kan verzorgen.
Elke week een document in de mailbox met beschreven oefeningen die de trainer kan volgen.
Let wel, kan volgen. De trainers zijn vrij om er wel of geen gebruik van te maken. Het gaat er vooral om dat er een training wordt verzorgt waar het team behoefte aan heeft.
Als het maar geen partijtje-training wordt, zo eentje van 2 teams maken, een bal in het midden gooien en succes. Als het maar geen bezigheidstherapie wordt, al zijn de spelers daar natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor. Als het maar vooral een training wordt waarbij de spelers uitgedaagd worden, waar ze kunnen leren en waar ze bewuster gaan worden van het doel en nut van de oefeningen.
De opkomst bij de trainingen was in voorgaande seizoen bij de breedteteams een duidelijk aandachtspunt. Vaak veel afmeldingen of zelfs dat niet. De eerste trainingen laten gelukkig een ander beeld zien.
Met het noodschema kwamen in de eerste week 124 spelers naar de training, hadden 9 spelers zich afgemeld en was 1 speler niet aanwezig zonder afmelding. Een mooie score van 93% opkomst!
In de tweede week, waar het noodschema nog van kracht was, was de opkomst 81%,
Er waren 105 spelers aanwezig op de training van de teams, hadden 20 spelers zich afgemeld en waren er 5 niet aanwezig zonder afmelding. In de derde week kon gelukkig het noodschema aan de kant en werd het reguliere schema van toepassing. Een opkomst van 77%: 133 spelers, helaas ook nog 35 afmeldingen en 5 die er niet waren zonder afmelding.
We gaan zien hoe de komende weken de opkomst bij de trainingen in het reguliere schema verder verloopt.
Wedstrijden
De wedstrijden waren nog even hectisch. Dan ging het niet zozeer om wat er tussen de lijnen gebeurde, maar in de voorbereiding. De teams kregen de tenues uitgereikt ruim voor de eerste wedstrijden gespeeld zouden worden. Sommige team kozen er voor om die pas uit te reiken vlak voor de eerste wedstrijd. Dat gaf hier en daar nog wat stress en konden we noteren als leerpuntje.
Een stress-puntje die wat langer aanhield was de voetbal.nl app. De spelers moesten aan het juiste team gekoppeld worden en worden voorzien van een duidelijke foto. Dat bleek nog een aardige opgave te zijn, zeker voor de JO12 teams die hier voor het eerst mee te maken kregen.
Gelukkig keken de scheidsrechters bij de eerste wedstrijd daar nog niet heel streng naar…..
Tot slot…
We zijn stormachtig begonnen en gaan nu met zijn allen de handen ineen slaan om het voor de spelers mogelijk te maken dat ze zich kunnen concentreren op dat wat ze graag willen doen: voetballen.
We willen graag dat zij met plezier naar het voetbal komen en we willen net zo graag dat zij weer met plezier naar huis gaan. En natuurlijk willen we ook dat niet alleen zij dat doen, dat willen wij ook!
Het train-de-trainer traject is eigenlijk zomaar op een maandagavond in februari ontstaan.
Op een bijeenkomst bij sv Huizen waar over verschillende onderwerpen in een soort brainstorm-sessie kan worden gesproken over mogelijke verbetering kwam daar de trainingen van de breedteteams ten sprake.
De gedachte van de daarbij aanwezigen was hetzelfde: het niveau van de spelers zou verder omhoog kunnen worden gebracht met meer kwalitatief betere trainers. Betere trainers, betere trainingen, betere spelers.
Het idee om trainers te gaan trainen begon vorm te krijgen.
Begin maart volgde de eerste berichtgeving hierover naar buiten:
Ron Bunschoten in nieuwe seizoen hoofdtrainer van de breedte teams JO12 t/m JO19
Volgend seizoen zal Ron Bunschoten de trainingen voor de niet-selectieteams van O12 t/m O19 in het nieuwe seizoen coördineren. Ron is al een groot aantal jaren actief als trainer bij s.v. Huizen, van zowel selectieteams als breedteteams. Dit seizoen is Ron trainer van de JO12-1, JO19-2 en JO19-3. Drie jaar geleden was Ron reeds coördinator van de JO12 t/m JO15 breedteteams.
Oproep deelname aan het train-de-trainers traject
Dit traject is gericht op de trainingen voor de niet-selectieteams JO12 t/m JO19 in het nieuwe seizoen.
Het train-de-trainers traject heeft als doel om trainers, trainingen en daarmee het niveau van de spelers en de teams te ontwikkelen. Een fantastische uitdaging! In samenwerking met TJC (Technische Jeugd Commissie), selectietrainers en scouts, gaan we (potentiele) trainers opleiden, ondersteunen en begeleiden. Het is een traject waarbij in theorie en vooral in praktijk zowel voetbaltechnische als pedagogische aspecten aan bod komen. De trainers gaan onder begeleiding van Ron samen aan de slag om de trainingen vorm te geven. Waar mogelijk wordt de trainer gekoppeld aan een team en vindt er een wisselwerking plaats tussen de trainer en coach: het geleerde uit de training wordt in de wedstrijd toegepast en de successen en leer-punten uit de wedstrijd worden meegenomen naar de training.
Voor het train-de-trainers traject zijn we op zoek naar voetballiefhebbers die deze uitdaging aan willen gaan en opgeleid willen worden om volgend seizoen een team te trainen, zelfstandig, onder begeleiding van Ron of als assistent trainer.
Ouders, spelers, stagiaires, huidige trainers, assistent-trainers, ex voetballers…jullie zijn van harte welkom. Ervaring is niet perse nodig, enthousiasme wel!
Dit traject start zo snel als mogelijk met als doel de trainers met ingang van het nieuwe seizoen te kunnen laten starten met een eigen team. Denk hierbij aan een avond in de week voor theorie en het bekijken van trainingen aan teams van verschillende leeftijden. De avond kan hierdoor wisselen.
Ben je geïnteresseerd? Of heb je nog vragen? Stuur dan een mail of berichtje naar Ron Bunschoten: bunschotenr@casema.nl / 06-11768565.
De werving werd met het eigen 'netwerk' en berichten in de nieuwsbrieven, op Facebook, Twitter en op de website stevig aangepakt. Enthousiaste reacties, al duurde het lang voordat de concrete aanmeldingen binnen druppelden.
Het initële plan om met een groep trainers snel aan de slag te gaan om voor de zomervakantie al een stuk verder te komen, ging vrij snel de prullenbak in. Langzaam begon af en toe ook de angstige gedachte de kop op te steken dat het zonder bemensing bij mooie plannen zou blijven......
Gelukkig kwam na de samenstelling van de teams voor het nieuwe teams de boel aardig in een stroomversnelling, al ging het nog niet vanzelf. Tijdens de zomerstop nam het dan eindelijk serieuze vormen aan en werd de groep steeds groter.
Inmiddels was er verder gewerkt aan het plan en daarbij kwam ook al vrij snel de conclusie dat (betere) trainingen alleen niet genoeg is. Er moest een goede wisselwerking met de wedstrijd komen. Dat betekende ook dat het niet alleen meer om begeleiding en ondersteuning van de trainer zou gaan, maar dat daar de coach bij zou komen. Verder redenerend kwam ook de leider/leidster in beeld en werd de begeleiding als geheel een drie-eenheid.
Met de spelers centraal werd het ook belangrijk om afspraken te gaan maken tussen de begeleiding, de spelers en de ouders. Immers, met een groep samenwerken betekent vroeg of laat afspraken maken.
Et voila, het gaat over het realiseren van een structuur en organisatie waarbinnen er algemene afspraken en aandachtspunten zullen zijn en waarbinnen elk team nog steeds de ruimte moet hebben om zelf verdere invulling te geven. Het laatste wat je zou moeten willen in deze, is spelers, ouders en begeleiding in een keurslijf persen....
Het rond krijgen van de bezetting van de begeleiding op de teams is nog tot na de start van het voetbalseizoen doorgegaan, maar dan hebben we ook wel een partij enthousiaste mensen!

breedteteams j012-j019
Een hobby is leuk om te doen en het wordt leuker als je er beter in wordt.
De spelers (en niet alleen van deze teams) hebben voetbal als hobby. Dan is het ook leuk als je er beter in wordt!
Je begint met een hobby omdat het je leuk lijkt om te doen. Dan ga je daar enthousiast mee aan de slag en probeer je het steeds beter te kunnen. Dat kan min of meer vanzelf gaan door het vooral veel te doen of je gaat er op oefenen, trainen. Maar ja, als je na een tijdje niet veel verder komt, dan is de lol er snel van af….
Zo is het ook met voetbal. Spelers worden altijd wel een beetje beter door het spelletje veel te spelen en werkt gerichte oefening/training sneller en beter.
Veelal worden (spel)plezier en prestaties als het belangrijkste genoemd en is er vaak de gedachte dat bij selectieteams presteren het belangrijkste is en bij de breedteteams plezier voorop staat. Zo zwart-wit is het uiteraard niet; de niet-selectieteams willen ook graag winnen en de selectieteams willen ook plezier beleven aan het voetbal. Dan zou het dus steeds een beetje van beide zijn, waarbij voor de selectieteams een ietsje meer waarde aan prestaties wordt gehecht en bij breedteteams zou dat juist om het plezier gaan.
Kies niet tussen plezier of prestaties, maar kies voor "samen beter worden".
Als je als individu en als team beter wordt, wordt het beleven van plezier en de kans op winnen structureel groter. Het gaat dus om het leren en leren is leuk!
Met dit als uitgangspunt wordt er voor de breedteteams JO12 t/m JO19 een structuur/organisatie neergezet waarbinnen de teams het verdere invulling kunnen geven. Daarbij wordt de begeleiding (trainer, coach en leider) van de teams de mogelijkheden geboden om met ondersteuning (meer) kennis en ervaring op te gaan doen.
Wat eens startte als train-de-trainer traject is inmiddels meer dan alleen de bedoeling om de kwaliteit van de trainingen te verbeteren. Vanaf dit seizoen gaan we samen aan de slag om betere begeleiding van de teams, kwalitatief betere trainingen en een goede wisselwerking tussen training en wedstrijd te bewerkstelligen.
Er ligt een fantastische uitdaging om de spelers als individu, de teams én de begeleiding naar een hoger niveau te tillen. We willen allemaal met plezier naar het voetbal blijven komen!
Ron Bunschoten
Hoofdtrainer breedteteams sv Huizen JO12-JO19
Begeleiding 2019-2020
Team | Begeleiding |
---|---|
JO15-3 | Dick Schaap jr. (trainer/coach) |
JO15-4 | Janneke Stuivenberg / Erik Schmal (leiders) |
JO15-5 | Ruud Bontan (trainer/coach), Peter Gerards (coach) |
JO17-3 | Ron Bunschoten (trainer/coach) |
JO17-4 | Ron Bunschoten (trainer), Bart van Wegen (coach) |
JO17-5 | Ron Bunschoten (trainer), Ronald de Vries en Merthus Bezemer (coach) |
JO19-3 | Mitchell Ruiters (trainer/coach) |